مدیر جهاد کشاورزی داراب گفت: امسال ۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان داراب زیر کشت ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، احمدرضا صالحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب با اشاره به آغاز کشت ذرت در شهرستان داراب، اظهار کرد: امسال ۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای می‌رود.

او با تأکید بر اینکه داراب یکی از قطب‌های تولید ذرت در استان فارس محسوب می‌شود، افزود: کشت این محصول زراعی در شهرستان از نیمه دوم تیرماه شروع شده و تا نیمه اول مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

صالحی، میانگین تولید ذرت این شهرستان را، ۸ تن دانه‌ای و ۴۵ تن علوفه‌ای دانست و اضافه کرد: پیش بینی می‌کنیم در پایان فصل برداشت این محصول حدود ۲۴ هزار تن ذرت دانه‌ای و ۴۵ هزارتن ذرت علوفه‌ای در شهرستان تولید شود.

این مقام مسئول ادامه داد: پیش بینی می‌شود ‏ به دلیل تداوم خشکسالی در چند سال اخیر، پایین رفتن سفره‌های آب زیر زمینی و نیاز آبی بالای ذرت در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی قبل حدود هزار هکتار کاهش سطح زیر کاشت این محصول در شهرستان داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب ترویج کشاورزی حفاظتی را یکی از راه‌های موثر برای برون رفت از بحران خشکسالی، مدیریت آب و جبران مواد آلی خاک برشمرد و گفت: به کشاورزان توصیه می‌کنیم برای حفظ منابع آبی موجود، کشاورزی حفاظتی، شیوه‌های نوین آبیاری مثل آبیاری نواری و همچنین کشت ارقام زودرس ذرت که نیاز آبی کمتری دارند استفاده کنند.

او مهم‌ترین ارقام ذرتی که در این شهرستان کشت می‌شود را ارقام مای، سینجنتا، سیمون، وال بوم، ۷۰۴و ۷۰۳ معرفی کرد.

بیش از ۱۰۰ درصد خسارت باران و سیل به بخش کشاورزی زرین دشت

مدیر جهاد کشاورزی زرین دشت از خسارت بیش از ۱۰۰ درصدی باران و سیل اخیر به بخش کشاورزی در شهرستان زرین دشت خبر داد.

روح اله دیانت مدیر جهاد کشاورزی زرین دشت با بیان اینکه باران و سیل اخیر به بخش کشاورزی شهرستان زرین دشت خساراتی وارد کرده است، گفت: قبل از وقوع این وضعیت، اطلاع رسانی کامل درخصوص بیمه کردن مزارع اقدامات لازم انجام گرفته است.

او افزود: باران، طوفان و سیل در برخی از مناطق شهرستان از جمله حاجی آباد، بن دشت، حاجی طاهره و مزایجان علاوه بر تلفات دام تخریب تاسیسات دامداری را در پی داشته است.

خسارت سیل

دیانت اضافه کرد: میزان خسارت وارده به مزارع پنبه در سطح ۳۰ هکتار به صورت ۱۰۰ درصد و در سطح ۱۵۰ هکتار ۳۰ درصد خسارت دیده است.

او ادامه داد: در بخش دام ۷۵ راس دام سبک اعم از گوسفند و بز تلفات داشته ایم و میزان خسارت به واحد‌های دامداری و تاسیسات آن حدود ۱۱۰ مترمربع برآورد می‌شود که پیگیری‌های لازم از طریق ستاد بحران شهرستان و سازمان جهاد کشاورزی فارس انجام خواهد گرفت.

پرداخت تسهیلات ارزان قیمت کشاورز کارت در مرودشت

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مرودشت از آغاز پرداخت تسهیلات کم بهره ویژه کشت‌های صیفی اولویت دار در قالب کشاورز کارت در شهرستان مرودشت خبر داد.

کاووس همتی معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مرودشت با اشاره به آغاز پرداخت تسهیلات کم بهره ویژه کشت‌های صیفی اولویت دار در قالب کشاورز کارت در شهرستان مرودشت، اظهار کرد: این تسهیلات به منظور حمایت از بهره برداران در راستای تامین نهاده‌ها و به کشت‌های اولویت دار شامل چغندرقند، ذرت علوفه ای، کنجد، سورگوم، یونجه و سایر گیاهان روغنی و علوفه‌ای تعلق می‌گیرد.

او بیان کرد: تسهیلات کشت صیفی با نرخ سود ۱۲ درصد به ازای هر هکتار ۲۰ میلیون ریال با سقف ۲۰۰ میلیون ریال و باز پرداخت یک ساله است.

همتی با تاکید بر اقدام عاجل در ثبت درخواست تسهیلات فوق، اضافه کرد: متقاضیان در صورت تمایل هر چه سریعتر با مراجعه به مراکز خدمات نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

او افزود: لیست متقاضیان پس از تکمیل در حداقل زمان ممکن به منظور طی روند پرداخت به سازمان جهاد کشاورزی و سپس به بانک‌های حوزه عمل در شهرستان‌ها و بخش‌ها ارسال خواهد شد.

همتی در خصوص متقاضیانی که در پارسال تسهیلات کم بهره دریافت کرده و هنوز تسویه حساب نکرده اند، افزود: این متقاضیان نیز در صورت تمایل می‌توانند مابه التفاوت تسهیلات تا سقف ۱۰ هکتار را در صورت امکان جذب کنند.

مدیر جهاد کشاوزی شهرستان مرودشت بیان کرد: پارسال و در کشت شتوی در محصولات گندم، جو و کلزا تعداد ۹ هزار و ۲۴۴ نفر در سطح ۴۲ هزار و ۵۲۷ هکتار به مبلغ ۸۵۰ هزار و ۵۶۷ میلیون ریال به بانک معرفی شد و مبلغ جذب شده کمتر از این میزان بود.

او، تامین نکردن وثیقه و مستندات لازم از سوی بهره بردار، تاخیر در اعلام پرداخت که پس از تامین بذر و نهاده‌ها و کشت صورت گرفت را از دلایل کاهش جذب تسهیلات عنوان کرد.

ارجاع پرونده دو فقره تغییر کاربری غیر مجاز به مراجع قضایی در ارسنجان

رئیس اداره امور اراضی شهرستان ارسنجان از ارجاع پرونده دو فقره تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی شهرستان ارسنجان برای اجرای حکم قضایی خبر داد.

غلامعباس زارعی فر تصریح کرد: دو فقره پرونده تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان به شعبه ۱۰۱ کیفری این شهرستان برای اجرای حکم قضایی ارجاع شد.

او ادامه داد: طی بازدید‌های مکرر کارشناسان امور اراضی شهرستان و اخطار به مجریان تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی و بی توجهی به اخطار‌ها، پرونده یک مورد دیوار کشی و یک مورد ساخت و ساز غیر مجاز توسط کارشناس حقوقی مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان برای اجرای حکم به استناد ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی برای رسیدگی و تعیین تکلیف به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

او تاکید کرد: هر گونه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی مستلزم دریافت مجوز‌های لازم از اداره امور اراضی شهرستان می‌باشد و با متخلفان برابر قانون و بدون هر گونه چشم پوشی برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.