معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای از عدم کفایت حمایت‌های مادی و معنوی وزارت علوم از قطب‌های علمی خبر داد.

رضا مهدی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارزیابی وضعیت قطب‌های علمی کشور اظهار کرد: وضعیت قطب‌های علمی کشور مطابق با انتظاراتی که از روز اول از آن‌ها داشته ایم، نبوده است.

او افزود: عملکرد قطب‌های علمی با انتظارات اولیه، یعنی آنچه که در برنامه سوم توسعه درج شده فاصله زیادی دارد و همین عامل باعث شده تا نهاد‌ها عملکرد مطلوب و رضای بخشی نداشته باشند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: باید بررسی‌های لازم در خصوص تحقق نشدن انتظارات جامعه از قطبی‌های علمی صورت گیرد.

مهدی با بیان اینکه مسئله قطب‌های علمی در ایران صرفا آئین نامه و مقررات نیست، تاکید کرد: مسئله اصلی در این زمینه مشارکت استادان و صاحب نظران است که تاکنون به معنای واقعی این موضوع اتفاق نیفتاده است، در واقع قطب‌ها شکل می‌گیرند، اما باید متخصصانی در این زمینه به بیان مسائل مختلف اقدام کنند و به حل آن‌ها متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بپردازند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: انگیزه مشارکت استادان و متخصصان در قطب‌های علمی تا به امروز مورد کفایت نبوده است، صد‌ها انجمن علمی داریم که استادان خوبی در آن‌ها حضور دارند، ولی کمتر در این زمینه مشارکت می‌کنند و حتی بعضی اوقات در اداره خود هم برای تامین نیاز‌های اقتصادی دچار مسئله با وزارت علوم، دانشگاه ها، اداره مالیات و ... می‌شوند.

مهدی اضافه کرد: عملکرد و نقش قطب‌های علمی همانند انجمن‌های دانشجویی است. حمایت‌های مادی و معنوی وزارت علوم از قطب‌های علمی به میزان معناداری مورد توجه قرار نگرفته است، اما مسئله قطب‌ها و نهاد‌های علمی و انجمن‌های علمی و فناوری صرفا حمایت مادی و معنوی نیست؛ چرا که اکوسیستم و زیست بوم فعالیت‌های علمی و نوآوری ایران به اندازه کافی مورد کفایت نبوده و فعالیت در آن با اختلال همراه است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور درباره ارتباط میان صنعت و قطب‌های علمی گفت: هر نوع ارتباطی در همه نهاد‌ها و سیستم‌ها به اهداف و انگیزه‌های طرفین، یعنی قطب علمی، دانشگاه و صنعت و جامعه وابسته است. در شرایط کنونی و اکوسیستم موجود نوآوری و علم و فناوری در کشور انگیزه کافی و تمایل خیلی اساسی برای تعامل سازنده بین قطب و صنعت وجود ندارد.

صنعت به دنبال دانش به روز نیست

مهدی بیان کرد: صنعت به دنبال دانش و فناوری و تحقیق و توسعه به روز نیست و علاقه دارد تا از وضعیت و ثروت و دانش موجود در جامعه استفاده کند. از طرفی هم دانشگاه تمایل زیادی به پیشرفت ندارد، بلکه تنها در همان منزله علم موجود حرکت می‌کند.

او گفت: در چنین اکوسیستم و زیست بومی وضعیت بهتر از این نخواهد شد و قطب‌ها نهاد‌های کوچک و چابک حداقلی هستند، دانشگاه‌های بزرگ هم وقتی با صنعت مواجه می‌شوند ارتباط قوی و انگیزه زیادی ندارند و هر نهادی به دنبال کار‌های خود است؛ بنابراین تا وقتی صنعت از دانش روز استفاده نکند، نمی‌توان ارتباط موثری میان همه بخش‌های جامعه برقرار کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.