شگفتانه افزایش تولید و کمبود مرغ در بازار خراسان رضوی

کمبود مرغ در بازار خراسان رضوی، در شرایطی که شاهد افزایش تولید این محصول هستیم، موجب شگفتی شده و ضرورت تقویت شبکه کنترل و نظارت را بیشتر می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدمهدی یعقوب‌زاده مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سامانه ثبت کشتار مرغ از هوشمندترین و قابل اعتمادترین سامانه‌ها در کشور است که اطلاعات دریافتی از این سامانه در زمینه کشتار و تولید مرغ نشان از افزایش تولید این محصول در استان دارد.

او افزود: با توجه به تجربه تلخ سال گذشته و کمبود مرغ در بازار، که ناشی از مسائل مختلفی بود، امسال هدفگذاری افزایش ۱.۵ برابری تولید را در استان داشتیم که اگرچه به این هدف نرسیدیم، اما افزایش تولید ۳۰ درصد بالاتر از نیاز محقق شد و همین میزان افزایش، با توجه به اینکه استان مانند سنوات قبل چندان ورودی مسافر و زائر ندارد، باید به راحتی تامین کننده نیاز و موجب وفور گوشت مرغ گرم در بازار باشد باشد، حال آنکه چنین نیست.

مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: از ابتدای امسال روزانه دست‌کم ۴۰۰ تن خروج مرغ از کشتارگاه‌های استان ثبت شده است.


بیشتر بخوانید


یعقوب زاده بیان کرد: هفته گذشته که بابت قطعی برق، شاهد تلفات برخی مرغداری‌ها در استان بودیم میزان تولید به ۳۴۰ تن در روز و پس از آن میزان تولید به ۵۷۰ تن در روز رسید که این میزان ۲۰ درصد بیش از نیاز بازار استان است.

او با اشاره به افزایش ۲۷ درصدی جوجه‌ریزی در استان در امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تصریح کرد: مشخص نیست دقیقا مرغ تولیدی استان به کجا می‌رود که البته برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تلاش برخی برای ذخیره‌سازی و نیز خروج مرغ به سایر استان‌های کشور، به دلیل بالا بودن تلفات، ناشی از قطعی برق است.

مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: در هر صورت با این میزان تولید، بروز چنین وضعیتی در بازار و کمبود و بعضا نبود مرغ گرم در بازار بی‌سابقه است.

یعقوب‌زاده  اظهار کرد: احتمال خروج مرغ زنده از استان بسیار ضعیف و شاید در حدی بسیار محدود باشد، بر این اساس این گمانه نمی‌تواند عاملی برای کمبود موجود در بازار باشد، زیرا آمار‌ها نشان از کشتار بالای مرغ و بیش از نیاز بازار استان در دارد.

او افزود: مدیریت و نظارت بر مرغ تولیدی استان تا زمان ورود و خروج از کشتارگاه بر عهده جهاد کشاورزی است و از آن پس بر عهده سازمان‌های متولی از جمله صنعت، معدن و تجارت است که البته با توجه به حجم بالای کشتار، نظارت بر کلیه خودرو‌های حامل این محصول کار بسیار سختی است.

 

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار