مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: طرح‌های احداث و ساماندهی مراکز دفن زباله در ۵ شهر استان آذربایجان شرقی در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،عباس نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: ساماندهی محل‌های دفن زباله در چند شهر بزرگ استان  آذربایجان شرقی شامل مرند، مراغه، هشترود، عجب شیر و هریس در حال انجام است.

او اضافه کرد: همچنین تجمیع مراکز دفن زباله‌های شهری جهت کاهش مراکز دفن و به تبع آن کاهش آلودگی‌های ناشی از تعدد مراکز دفن در دستور کار این اداره کل است که امید است با همکاری شهرداری‌های استان و سایر دستگاه‌های ذیربط استانی به این مهم دست یابیم.

عباس نژاد گفت: پایش کلیه محل‌های دفن زباله استان در سه ماهه نخست امسال انجام گرفته و در سه ماهه دوم نیز ضمن پایش و به روز رسانی آخرین وضعیت زباله گاه‌های استان، پیگیری‌های لازم در جهت اصلاح وضعیت زیست محیطی مراکز دفن زباله در حال پیگیری است.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه مدیریت پسماند در جامعه بیشتر روی دفن تمرکز پیدا کرده که بایستی با برنامه ریزی دقیق مطابق قانون مدیریت پسماند و آیین نامه اجرایی آن و همچنین ایجاد زیر ساخت‌های فنی و بهداشتی به سمت مدیریت اصولی پسماند‌ها حرکت کنیم.

او افزود: امروزه موضوع جمع آوری و دفع پسماند‌ها به طریقی مناسب که باعث کاهش خطرات مربوط به سلامتی انسان‌ها و آسیب‌های زیست محیطی گردد حائز اهمیت است.

عباس نژاد با اشاره به وجود ۵۹ مرکز دفن زباله شهری و روستایی در استان گفت: بر اساس آخرین آمار میزان پسماند‌های خانگی تولید شده در استان حدود ۲۵۰۰ تن در روز است که در این میان کلانشهر تبریز با میزان تولید زباله یک هزار و ۲۰۰ تن در روز بیشترین سهم میزان تولید زباله را در استان داشته و در سایر شهر‌های استان نیز یک هزار و ۵۲۳ تن در روز زباله تولید می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه ۷۵ درصد نحوه جمع آوری زباله از منازل در تبریز به صورت غیر اصولی انجام می‌شود و پروسه تفکیک زباله در مبدا تنها حدود ۲۵ درصد است و بایستی برنامه ریزی لازم برای تفکیک از مبدا توسط شهرداری‌های استان تا پایان امسال انجام شود.

او سرانه تولید زباله در میانگین جهانی را ۸۰ گرم و میانگین کشوری را ۸۲۰ گرم اعلام کرد که این میزان در شهر تبریز ۸۰۰ گرم و در آذربایجان شرقی ۵۶۰ گرم در روز است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.