افزایش ۱۵ درصدی جذب دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی گفت:با وجود کاهش جذب دانشجو در اکثر دانشگاه‌ها اما در دانشگاه های جامع علمی کاربردی شاهد افزایش ۱۵ درصدی در جذب دانشجو هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،قالیچی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی گفت:دانشگاه خاستگاه دانش است و دانشگاه‌ها ایجاد شدند تا مشکلات کشور را حل کنند، اما متاسفانه برخی دانشگاه‌های مادر ما که عمر آن‌ها به ۷۰ سال هم می‌رسد از حل این مشکلات عاجز هستند.

او گفت:روند توسعه دانشگاه‌ها در طی سال‌های اخیر در مسیر درست نبوده است و همچنان در کشور نظام مدرک سالاری وجود دارد.

قالیچی گفت: دانشگاه‌های ما در تولید علم وضع خوبی دارند، ولی در تربیت نیرو‌های مهارتی با مشکل مواجه هستند.

او گفت: ماموریت اصلی دانشگاه علمی کاربردی مهارت آموزی به دانشجویان برای ایجاد اشتغال است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی گفت:دانشگاه علمی کاربردی جزو مراکز آموزشی نسل سوم با رویکرد مهارت آموزی و کارآفرینی با الگو گیری از کشور‌های پیشرفته صنعتی است.

او گفت:علیرغم کاهش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور در ۲ سال اخیر ،خوشبختانه دانشگاه علمی کاربردی شاهد افزایش ۱۵ درصدی دانشجو نسبت به سنوات قبل بوده است.

قالیچی با اشاره به موضوع ارتباطات بین المللی دانشگاه گفت: در این راستا خوب پیش رفتیم، البته تا پیش از کرونا با تعدادی دانشگاه خوب آلمانی در حوزه مهارت برای حضور دانشجویان دانشگاه توافقاتی انجام شد، اما متاسفانه به دلیل محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا کار‌ها را متوقف کردیم، ولی قرار است که اولین سری اعزام دانشجویان به این کشور از تبریز بعد از اتمام کرونا انجام گیرد.

او با بیان این‌که در صورت حصول نتایج مثبت از این سفر، اعزام دانشجویان تداوم خواهد داشت متذکر شد: دانشجویان حتما باید مسلط به زبان انگلیسی یا آلمانی باشند.

قالیچی گفت:هزینه‌های اقامت و تحصیل بر عهده دانشگاه‌های آلمانی است و دانشجویان فقط هزینه‌های ایاب و ذهاب را پرداخت می‌کنند.

او افزود: در این اعزام‌ها دانشجویان حوزه صنعت در اولویت قرار دارند.

او با بیان اینکه این دانشگاه آماده گسترش همکاری‌های علمی با کشور‌های همسایه است گفت: درصدد جذب دانشجویان خارجی از کشور‌های ترکیه ،آذربایجان ،عراق و افغانستان هستیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی با اشاره به موضوع گسترش مراکز نوآوری اظهار کرد: مراکز نوآوری دانشگاه‌ها را که از تعداد انگشتان یک دست کمتر بود به ۲۰۰ مرکز در کشور رساندیم که از این تعداد ۱۰ مرکز در استان آذربایجان شرقی فعال است.

او از برگزاری دوره‌های استارت آپ و شتاب در این دانشگاه خبر داد و گفت:دوره‌های برگزار شده از کیفیت خوبی برخوردار بودند.

او به بحث ارتباط صنعت با دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت:خوشبختانه اکثر مراکز علمی ما در جوار مراکز صنعتی تاسیس شده اند و ما توانسته ایم از این بستر استفاده کرده و نیرو‌های با مهارت تربیت کرده و وارد بازار کار کنیم.

او گفت: ما توانسته ایم ز مینه‌های مختلف ایجاد کنیم تا فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهارتی در جامعه بتوانند کار‌ها و مشاغلی را برای خود تدارک ببینند و به نوعی آچار به دست باشند.

قالیچی گفت:بیشتر دانشجویان علمی کاربردی به دلیل آموزش‌های مهارتی بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی جذب بازار کار می‌شوند.

قالیچی با اشاره به دوره‌های تک پودمانی و تک درس افزود: این دانشگاه رشته‌های متناسب با نیاز بازار را طراحی می‌کند و حتی اگر بازار کار نیاز به یک مهارت ویژه داشته باشد دوره‌های پودمانی یا دوره‌های چند ساعته آموزشی برای آن ایجاد می‌کند.

او گفت:در روز‌های آینده پذیرش دانشجو در چهار گروه صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی، کشاورزی و فرهنگ، هنر و حقوق آغاز خواهد شد و علاقمند می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش ثبت نام خود را انجام دهند.

او بیان اینکه نیاز بازار، سازمان برنامه ریزی، اداره کار و نیازسنجی و پژوهش‌های دانشگاه مبنای ایجاد رشته‌های جدید است گفت: رشته‌های جدید در حوزه‌های فرهنگی و هنری و گردشگری برای ترم جدید ایجاد شده است.

او در پایان به خانواده‌ها توصیه کرد در زمان انتخاب رشته فرزندان خود را به یک رشته خاص محدود نکنند و فرزندان خود را به آموزش‌های مهارتی سوق دهند چرا که بازار کار در این عرصه مهیا است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.