محمد حسینی گفت: از نیمه دوم سال ۹۹ تمام درخواست‌های حوزه شهرسازی روی سامانه قم‌یار ثبت می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، کوروش محمدحسینی مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم  در تشریح عملکرد ۶ ساله شهرداری قم، با بیان اینکه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری از پایان سال ۹۶ آغاز به کار کرد گفت: مجموعه سازمان از ابتدای سال ۹۷ وارد بحث‌های کاری و اجرایی خود شد و ضمن نگهداشت وضع موجود سامانه‌های شهرداری به تدوین دستورالعمل‌هایی پرداختیم که مورد نیاز خدمات شهروندی بود.

محمدحسینی با بیان اینکه با کمک بخش‌های مختلف شهرداری و به محوریت ستاد شهر هوشمند دستورالعمل‌ها و استاندارد‌های نوین شهرداری تدوین شد که ملاک عملکرد سامانه‌های مختلف شهرداری قرار گرفت افزود: در سال ۹۷ بیشتر به تقویت زیرساخت‌های ارائه خدمات الکترونیک پرداختیم که سه زیرساخت جامع فراهم شده است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم جزو معدود شهرداری‌هایی هستیم که مجهز به سامانه‌های ویژه سرویس‌ساز هستیم تصریح کرد: در سال سال ۹۷ سامانه احراز هویت با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استان راه‌اندازی شد.

محمد حسینی یکی از رویکرد‌های اساسی مدیریت شهری را ارائه خدمات الکترونیک عنوان و بیان کرد: سال ۹۸ موفق شدیم که میز خدمت الکترونیکی شهرداری را با نام اختصاری قم‌یار راه‌اندازی کردیم و در دوره تخفیفات شهرسازی توانستیم این سامانه را زیر بار برده و بخشی از ثبت درخواست‌ها را انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با اشاره به پیاده‌سازی کارت هوشمند شهروندی با نام قم‌کارت تصریح کرد: با توجه به تکنولوژی‌های روز سامانه جدید کارت شهروندی شده و در تمام اتوبوس‌های شهر قابل استفاده است. در سامانه‌های تاکسیرانی نیز به صورت آزمایشی این کارت فعال شده و به مرور توسعه آن صورت خواهد گرفت.

محمدحسینی با تاکید بر توسعه قابل توجه سامانه قم‌یار تصریح کرد: از نیمه دوم سال ۹۹ تمام درخواست‌های حوزه شهرسازی روی سامانه قم‌یار ثبت می‌شود و نسخه جدید آن نیز به تازگی منتشر شده و قابل دانلود است.

او با تاکید بر سامانه پارک حاشیه‌ای شهر بیان کرد: امکان پرداخت هزینه این خدمات با استفاده از قم‌کارت فراهم شده است.

محمدحسینی بیان کرد: در اماکن مختلف خدمات شهری در حال فعال‌سازی این سامانه هستیم و به مرور آن را توسعه خواهیم داد و فعلا باغ پرندگان اولین مرکز قابل استفاده این خدمت است. به زودی کارت یکپارچه رفاهی، پرسنلی و شهروندی نیز در مجموعه شهرداری فعال خواهد شد.

محمد حسینی گفت: امکان با نام کردن قم‌کارت در سامانه قم‌یار فراهم شده و با این ظرفیت تمام تراکنش‌های قم‌کارت روی قم‌یار قابل مدیریت خواهد بود.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با اشاره به پیاده‌سازی کارت هوشمند شهروندی با نام قم‌کارت تصریح کرد: با توجه به تکنولوژی‌های روز سامانه جدید کارت شهروندی شده و در تمام اتوبوس‌های شهر قابل استفاده است. در سامانه‌های تاکسیرانی نیز به صورت آزمایشی این کارت فعال شده و به مرور توسعه آن صورت خواهد گرفت. با اشاره به فعال‌سازی حساب شهروندی در سامانه قم یار بیان کرد: جزو اولین کاربرد‌های این سرویس امکان پرداخت کرایه تاکسی بود که از سال گذشته فعال شده و قابل استفاده است و ۳ هزار و ۵۰۰ تاکسی تجهیز به بارکد شده و امکان پرداخت کرایه فراهم شده است و سوابق پرداخت‌ها قابل مشاهده خواهد بود.

 او گفت: سرویس خودرو‌های من نیز در قم‌یار در حال توسعه است؛ سرویس‌های ملک و ساختمان، خودرو، حمل و نقل و... در این سامانه قابل دسترسی برای شهروندان است. سرویس‌های عمومی، چون سیمای استانی، وضعیت آب و هوا و... و ۵۲۰ خدمت دستگاه‌های مختلف استان هم در این سامانه در اختیار شهروندان قرار گرفته است. سامانه شاخه، داده‌نمای شهر و... نیز در شهرداری فعال شده که امکانات مختلفی را ارائه می‌کند.

محمدحسینی با اشاره به پیاده‌سازی کارت هوشمند شهروندی با نام قم‌کارت تصریح کرد: با توجه به تکنولوژی‌های روز سامانه جدید کارت شهروندی شده و در تمام اتوبوس‌های شهر قابل استفاده است. در سامانه‌های تاکسیرانی نیز به صورت آزمایشی این کارت فعال شده و به مرور توسعه آن صورت خواهد گرفت. با تاکید بر اینکه به عنوان دستگاه خدمات الکترونیک شهروندی امکان‌های مختلف را برای شهروندان فراهم کرده‌ایم تصریح کرد: اینکه شهروندان تمایل به استفاده از آن‌ها داشته باشند نقطه موفقیت سرویس‌ها خواهد بود و اینکه ما چقدر نقش داریم قاعدتا تلاش داریم رسالت خود را انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با تاکید بر اینکه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند شهروند هوشمند و الکترونیک تولید کند تصریح کرد: این مساله حاصل عملکرد دستگاه‌های متعدد متولی حوزه شهروند هوشمند است. رسانه‌ها و مطبوعات نقش عمده‌ای در این زمینه دارند و نهاد‌های اثرگذار فرهنگ شهروندی کمک زیادی در این زمینه می‌توانند انجام دهند و به تنهایی قادر نیستیم این مشکل را حل کنیم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.