به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار کرد: با توجه به سیاست توسعه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه بر اساس منافع مشترک، با وجود بحران کرونا و توقف فعالیت تجاری در اکثر مرزهای کشور در سال ۹۹ صادرات کشورمان به آذربایجان و روسیه افزایش پیدا کرد.
او افزود: در سال ۹۹ بیش از یک میلیون و ۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۵۰۴ میلیون و ۵۷۵ هزار دلار به روسیه صادر شد که ۶۰۴ هزار و ۵۸۷ تن کالا که ۵۷ درصد کل صادراتمان به روسیه بود از خاک آذربایجان به این کشور صادر شده است.
لطیفی توضیح داد: ۳۴ درصد به وزن ۳۶۰ هزار و ۵۳ تن از طریق مسیر جادهای از مرزهای آستارا و بیله سوار با عبور از جمهوری آذربایجان از طریق مرز سامور وارد روسیه شدند، ۲۳ درصد به وزن ۲۴۴ هزار و ۵۳۴ تن از طریق راه آهن جمهوری آذربایجان از مرز آستارا به سمت روسیه منتقل شد و ۴۴۶ هزار تن که ۴۲ درصد صادرات کشورمان به روسیه بود، از طریق بنادر امیرآباد، فریدون کنار، نوشهر، انزلی و آستارا منتقل شد.
سخنگوی گمرک افزود: با وجود بحران کرونا و محدودیتهای ناشی از آن در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بیش از ۱۴ درصد در وزن و حدود ۱۰ درصد در ارزش کالاهای صادراتی ایران به روسیه رشد داشته است که بدون تعامل سازمانهای مرتبط با تجارت خارجی و همکاری دستگاه دیپلماسی به ویژه اقدامات سازنده سفارت کشورمان در باکو امکان پذیر نبود.
لطیفی در خصوص افزایش صادرات ایران به آذربایجان نیز توضیح داد: در سال ۹۹ یک میلیون و سه هزار و ۸۷ تن کالا به ارزش ۵۱۰ میلیون و ۹۸۷ هزار دلار به آذربایجان صادر شد که نسبت به سال ۹۸ از لحاظ وزنی ۱۱ درصد و از لحاظ ارزش ۱۸ درصد افزایش صادرات داشتیم.
او افزود: ۳۹۶ هزار تن کالا از مسیر زمینی و مابقی از مسیر ریلی و دریایی به جمهوری آذربایجان صادرات کالای ایرانی صورت گرفته است.
لطیفی تاکید کرد: تهران - باکو با پیگیری سفارت کشورمان و تمام دستگاههای مرتبط با تجارت به سمت توسعه روابط اقتصادی و افزایش همکاریهای اقتصادی پیش میروند که در راستای منافع متقابل نه تنها بر دو کشور تاثیر مثبت گذاشته است بلکه بر روابط تجاری و ترانزیتی کشورمان با روسیه و سایر کشورهای حوزه قفقاز و دریای مازندران نیز موثر بوده است.
سخنگوی گمرک در خصوص مسیر ترانزیتی آذربایجان به روسیه ضمن رد ادعای خروج روزانه ۳۰ کامیون از آستارا گفت: در سال گذشته حدود صدهزار کامیون کالای ایرانی را به کشور آذربایجان و یا از طریق این کشور به روسیه و سایر کشورها از مرزهای آستارا و بیله سوار منتقل کردند که سهم گمرک آستارا ۸۰ هزار کامیون بود که روزانه به طور متوسط ۲۱۹ کامیون از این مرز در رویههای ورود موقت (۷۷ کامیون)، صادرات (۱۲۱ کامیون)، ترانزیت خارجی (۱۷ کامیون) و خروج موقت (۵ کامیون) کالا خارج شد و این میزان خروج در سه ماهه نخست امسال با عبور ۲۱ هزار و ۷۵۳ کامیون به متوسط ۲۳۳ کامیون در روز رسید که به طور متوسط ۹۰ کامیون در رویه ورود موقت، ۱۱۵ کامیون رویه صادرات، ۲۵ کامیون کامیون در رویه ترانزیت خارجی و چهار کامیون در رویه خروج موقت از گمرک مرزی آستارا بوده است.
او افزود: از آنجا که روسیه و آذربایجان تنها یک گذرگاه مرزی فعال دارند، بنابراین در اندک روزهایی با محدودیتهایی برای عبور کامیونها از این مسیر کوهستانی مواجه بودند که با شدت گرفتن کرونا و همزمانی ساخت و ساز در گذرگاه سامور روسیه، بعضا تراکم کامیونها پشت این مرز افزایش مییافت که به صورت غیر مستقیم بر ورودی مرز آستارا نیز اثر میگذاشت تا کامیونها در کشور مقابل و تا باز شدن مرز مشترک روسیه و آذربایجان سرگردان نشوند، البته همزمان توسعه مسیر ریلی توسط کشور آذربایجان در جبران این محدودیت نقش به سزایی ایفا کرد.
لطیفی افزود: صادرات کشورمان در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با روسیه ۳۰۰ هزار و ۹۴۱ تن به ارزش ۱۳۵ میلیون و ۳۹۲ هزار دلار و به کشور آذربایجان ۱۹۴ هزار و ۸۰۷ هزار تن به ارزش ۸۶ میلیون و ۳۹۵ هزار دلار بوده است.
دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک گفت: روسیه و آذربایجان در سال ۹۸ رتبه ۱۱ و ۱۳ مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی را داشتند که در سال ۹۹ این رتبه به ترتیب به دهم و نهم رسید.
لطیفی ضمن رد ادعای فساد ۳۰۰ کانتینر میوه و تره بار در آذربایجان توضیح داد: این ادعا نه توسط سازمانهای دخیل در حوزه تجارت تایید شده است و نه مستنداتی در این خصوص به سفارت و دستگاههای ذیمدخل ارائه شده است؛ بنابراین ضمن رد این ادعا به صاحبان کالا و فعالان حمل و نقل توصیه میشود که با تنوع بخشی به مسیرهای حمل به ویژه بهره مندی از حمل و نقل چند وجهی و حمل و نقل دریایی و ریلی با کانتینرهای یخچال دار از مزیت دریا و حنل ترکیبی برای صادرات به روسیه و اعضای اتحادیه اوراسیا استفاده کنند.
انتهای پیام/