مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: سامانه بارشی اخیر استان در دوره آماری ۴۰ ساله هم از نظر میزان بارش و هم پراکندگی بی سابقه بوده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  بارش باران در اوایل هفته جانی دوباره به پیکر بی‌جان دشت‌های استان بوشهر بخشید و باعث ذخیره منابع آب در سد‌ها شد.

 مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر می‌گوید: سامانه بارشی اخیر استان در دوره آماری ۴۰ ساله هم از نظر میزان بارش و هم از نظر راکندگی بی سابقه بوده است به طوری که استان بوشهر در گذشته تنها ۴ بار و به میزان بسیار محدود، چنین بارشی را در تیر تجربه کرده بود.

علی محمدی ادامه می‌دهد: متوسط مقدار بارش در این سامانه ۱۱ میلیمتر بود و بیشترین بارش در ایستگاه‌های بارانسنجی شرکت آب در عسلویه به میزان ۶۱.۵ میلیمتر و در منطقه جره بالا واقع در شهرستان دشتستان به میزان ۵۵ میلیمتر ثبت شد.

او اشاره می‌کند: بیشترین حجم جریان سیلاب مربوط به رودخانه مُند با حجم عبوری ۴۰ میلیون متر مکعب و رودخانه دالکی با حجم عبوری ۲۲ میلیون متر مکعب بوده است.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر عنوان می‌کند: مجموع میزان روان‌آب‌های ورودی و تولیدی رودخانه‌های استان در سامانه بارشی اخیر ۶۶ میلیون متر مکعب بوده است که معادل ۸ درصد کل مجموع آورد رودخانه‌های اصلی استان (معادل ۷۹۵ میلیون متر مکعب) در سال آبی جاری است.

محمدی می‌گوید: از میزان ۶۶ میلیون متر مکعب روان‌آبی که حاصل بارندگی در استان و همچنین استان‌های همجوار بوده، ۶۰ میلیون متر مکعب  در پشت سدها، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، تغذیه تالاب‌ها و ورودی به شبکه‌های آبیاری استان ذخیره شد.


بیشتر بخوانید


او درباره میزان ذخیره سد‌ها و دیگر سازه‌های آبی استان بیان می‌کند: سد رئیسعلی دلواری ۴ میلیون متر مکعب آبگیری کرد، ضمن اینکه  آب در شبکه‌های آبیاری دالکی، آبپخش، کلل، اهرم و همچنین از طریق ایستگاه‌های پمپاژ ساخته شده در محدوده رودخانه‌های شاپور، دالکی و حله از جریان این سیلاب‌ها توزیع شد.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر ادامه می‌دهد: این بارش‌ها همچنین بر طرح‌های تغذیه‌های مصنوعی نقاط مختلف استان از جمله آردو، تنگرود و لاور نیز اثر محسوسی داشت.

محمدی با اشاره به اینکه بخش اعظم منابع آب آشامیدنی استان بوشهر از استان‌های همجوار تامین می‌شود، توضیح می‌دهد که این بارش‌ها افزایش حجم ذخیره سد کوثر را در استان کهگیلویه و بویر احمد که یکی از منابع اصلی تامین کننده آب آشامیدنی استان بوشهر است، در پی داشت.

او می‌گوید: میانگین بارش استان در سال آبی کنونی تاکنون ۲۰۷ میلیمتر است و نسبت به سال گذشته و میانگین بلند مدت مشابه به ترتیب ۴۵ و ۱۷ درصد کاهش دارد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.