وزارت خارجه آمریکا تصمیم ترکیه و قبرس شمالی برای تبدیل منطقه نظامی واروشا به یک منطقه مسکونی را اقدامی تحریک آمیز دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه آمریکا تصمیم ترکیه برای تبدیل کردن منطقه نظامی «واروشا» در قبرس به منطقه‌ای غیرنظامی را محکوم کرد و گفت که این امر خلاف مصوبات شورای امنیت سازمان ملل است.

در طول سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به قبرس شمالی، ارسین تاتار، رئیس جمهور ترک این کشور دیروز (سه شنبه)  اعلام کرد که قصد دارد این شهر حصارکشی شده را برای اسکان مردم مجدداً بازگشایی کند.

او در ادامه افزود که املاک و مستغلات موجود در این منطقه می‌تواند به صاحبان آن‌ها برگردانده شود.

این تصمیم نیکوزیا انتقاد شدید یونانی نشین‌های قبرس را به همراه داشت و آن‌ها  آنکارا را به سازماندهی زمین خواری متهم کردند.

انگلیس نیز به نوبه خود  خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل درباره این مسئله شد.

وزارت امور خارجه آمریکا در پی این تصمیم قبرس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمریکا، اعلامیه ارسین تاتار و رجب طیب اردوغان در مورد اداره بخش‌هایی از واروشا به دست قبرس را محکوم می‌کند. این منطقه باید توسط سازمان ملل اداره شود.»

در ادامه بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که واشنگتن این اقدام ترکیه و قبرس را در واروشا تحریک آمیز، غیرقابل قبول و ناسازگار با تعهدات گذشته قبرس برای مشارکت در حل این مسئله می‌داند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که آمریکا در حال همکاری با متحدان خود برای ارجاع این مسئله به شورای امنیت سازمان ملل است تا به این اقدام پاسخی شدید داده شود.

بخش شمالی قبرس عمدتا میزبان اتباعی با اصالت ترک است و آنکارا قصد دارد تا با حمایت از ایجاد کشوری مستقل نفوذ خود را در دریای مدیترانه افزایش دهد.

 استراحتگاه متروکه «واروشا»  از زمان جنگ ۱۹۷۴  به منطقه‌ای نظامی تبدیل شد. مردم را از آنجا تخلیه کردند و به هیچ کس اجازه ورود داده نشد. به همین ترتیب، واروشا طبق قطعنامه ۱۹۸۴ توسط شورای امنیت سازمان ملل محافظت می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار