با تبدیل جوی های خاکی به سیمانی و سرعت گرفتن آب در کانال های انتقال آب ، امید دوباره به دل کشاورزان برگشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، یکی از اهالی روستای اسکیونگ سربیشه می گوید : جوی‌های آب روستاها که خاکی باشد آبی از آن عبور نمی کند و همه در دل زمین نفوذ کرده و به درختان نمی رسد، ولی الان چند وقتی است مجموعه دهیاری با همیاری هلال احمر و خیرین به فکر سیمانی شدن جوی های آب افتاده اند.

او ادامه می دهد : جوی ها که سیمانی باشد آب سرعت می گیرد و در خاک نفوذ نمی کند و  محدود آب قنات روستا تا حدودی کفاف درختان و کشاورزیمان را می دهد.

ابراهیمی دهیار اسکیونگ سربیشه می گوید : بالغ بر ۱۵هکتار زرشک در این منطقه کاشته شده است و نیاز است تا آب قنات به همه درختان برسد به همین منظور برای احداث کانال‌های سیمانی دست به کار شدیم.

او افزود :کانال‌های خاکی انتقال آب که سیمانی می شود ، حداقل بیش از ۸۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

ثانی رئیس هلال احمر شهرستان سربیشه گفت : با توجه به دغدغه جمعیت هلال احمر نسبت به برقراری آب پایدار در قنوات روستا‌ها ، توانستیم با کمک خیرین قسمتی از هزینه کانال کشی این روستا را انجام دهیم و یک ماه است در حال سیمانی کردن جوی‌های خاکی هستیم.

کمک به اقتصاد روستا اصلی‌ترین دلیل خیر این پروژه برای گام نهادن به این عرصه بود.

 او می گوید : وقتی برای مناطق محروم فعالیت می کنم خوشحال می شوم که به روستاییان زحمتکش و به منظور افزایش درآمدزایی به آنها کمک کنم تا به شهرها مهاجرت  نکنند.

با اتمام این پروژه بیش از هزار نفر از کشاورزان این روستا از مزایای کانال‌های سیمانی و صرفه جویی در اب بهره مند خواهند شد.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: آب قنات ، انتقال آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.