کاهش ۵۰ درصدی ذخیره آبی بند‌های خاکی چهارمحال و بختیاری

ذخیره‌سازی و کنترل روان‌آب پشت سد‌ها و بند‌های اراضی طبیعی چهارمحال و بختیاری در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه ۵۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی‌محمد محمدی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: ذخیره‌سازی و کنترل روان‌آب پشت سد‌ها و بند‌های اراضی طبیعی استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه ۵۰ درصد کاهش یافت.

او با تاکید بر اینکه به تله انداختن آب و روان‌آب از اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری نیست، افزود: در طول سال‌های معمولی، از نظر بارش در اوایل تیرماه آب پشت این ساز‌ها خشک و در سفره‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند.


بیشتر بخوانید


محمدی اضافه کرد: تنها در چند بند خاکی استان در طول سال آب پشت آن‌ها باقی می‌ماند که امسال در مقایسه با میانگین دراز مدت که سال خشکی است و کاهش بارندگی وجود دارد، کاهش روان‌آب پشت سازه‌ها نیز ایجاد شده است.

او با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری در کاهش خشکسالی و فرسایش خاک، کاهش رسوب و تقویت سفره‌های زیرزمینی و تقویت آبخوان دشت‌ها، ادامه داد: امسال ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی و تملک دارایی و سرمایه‌ای و ۱۰۰ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات استانی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان پیش‌بینی شده است.

محمدی گفت: در استان بیش از ۲هزار و ۸۵۰ سازه آبخیزداری از جمله گابیون‌بندی، عملیات خشکه چین، هلالی آبگیر و عملیات بیولوژیک در استان انجام شده است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار