علاقه یک بانوی فردوسی به هنر و کارآفرینی سبب شد تا چرخه کامل نساجی را در دل یک کارگاه کوچک بنا کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، خانم ایادی، هنرمند فردوسی با نوآوری توانسته است از پارچه‌های سنتی توبافی، لباس هایی زیبا تولید کند.

از زمانی که او تصمیم خود را گرفت تا زمانی که رتبه دوم طراحی دوخت در جشنواره کمند دانشگاه امیرکبیر را از آن خود کرد تنها سه سال طول کشید.

خانم ایادی اکنون یک دانشجوی کارآفرین است.این بانوی هنرمند با همکاری مادرش در منزل یک چرخه کامل نساجی را در کارگاهی کوچک ایجاد کرده است.

مادر این بانوی کارآفرین می‌گوید: نخ‌های سفید را از بازار تهیه کرده و با استفاده از پوست میوه‌های مختلف و به شیوه قدیمی آن‌ها را رنگ می‌کنیم.کار دوخت نیز در منزل با طراحی و خلاقیت او انجام می‌شود.

خانم ایادی می‌گوید: پس از رنگ آمیزی نخ‌ها و بافت پارچه، طراحی لباس را نیز انجام می‌دهم.


بیشتر بخوانید


او محصولاتش را از طریق فضای مجازی به فروش می‌رساند و لباس‌های دوخته شده نه تنها در داخل استان بلکه در سایر استان‌ها نیز مشتری خاص خود را دارند.

او می‌گوید: کار را در کارگاه با یک دستگاه آغاز کردیم، اما اکنون ۵ دستگاه در کارگاه وجود دارد و برای ۵ نفر شغل ایجاد کرده ایم.

یکی از افراد مشغول در این کارگاه می‌گوید: به دلیل علاقه به پارچه بافی به این کارگاه آمده ام تا آموزش ببینم و در آینده برای خود یک کارگاه ایجاد کنم.

اما هنر و استعداد خانم ایادی فقط به توبافی ختم نمی‌شود، او در گوهرتراشی هم دستی بر آتش دارد.

حمایت زمینه اشتغالزایی

این بانوی هنرمند می‌گوید: حدود یک سال است که به دنبال تسهیلات هستم، اما هیچ وامی به من تعلق نگرفته است.

او ادامه می دهد: در صورت حمایت می‌توانم کارگاه را گسترش داده و زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم کنم.

عباس زاده معاون صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: یکی از وظایف مهم حوزه معاونت صنایع دستی و هنر‌های سنتی ایجاد اشتغال با رویکرد حفظ رشته‌های صنایع دستی اصیل و مزیت دار و تولید محصولات با کیفیت است.

او افزود: در سه‌ماهه نخست امسال ۲۵ دوره کلاس آموزشی در رشته‌های صنایع دستی از جمله گلیم بافی، حوله بافی و سنگ تراشی برگزار شده است.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۱۲:۴۴ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
سلام عالی بود
به امید پشتیبانی