دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: با توجه به شناختی که از آقای رئیسی دارم می‌دانم اراده جدی در بحث مبارزه با فساد در وی وجود دارد.

کاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات صورت گرفته دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه مبارزه با فساد، اظهار کرد: رویکرد مبارزه با فساد در دولت یازدهم و دوازدهم و درواقع در تمامی دولت‌ها، براساس اقدامات پیشگیرانه صورت می‌گیرد و اقدامات پیشگیرانه است که در این زمینه اثر دارد و می‌تواند مانع بروز فساد شود.

وی با تاکید بر اینکه در اقدامات پیشگیرانه مهم ترین رکن، شفاف سازی است، افزود: اساسا فساد در بسترهای نامشخص و تاریک بروز می‌کند در حوزه اقتصاد هرچه قدر فضا تاریک، مبهم و غبارآلود باشد مفسدان اقتصادی در آن محل‌ها خودشان را نمایان می‌کنند از این رو دولت یازدهم و دوازدهم تمرکز خود را بیشتر در حوزه شفافیت گذاشته است.

پالیزدار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم از چه منظرهایی با فساد مبارزه ‌شد؟ بیان کرد: در کشورمان دو کانون فساد داریم؛ حوزه پولی (اقتصاد بانک‌ها و جریان های پولی کشور) و زمین. این دو کانون‌هایی است که باعث ایجاد فساد می‌شود و از نظر من فساد در حوزه زمین از حوزه پولی بیشتر و پنهان‌تر است چراکه به راحتی نمایان نمی‌شود و با استفاده از بسترهای قانونی و خلل‌هایی که در این زمینه وجود دارد افراد را به پول‌های کلان می رساند.

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدامیک از دو کانون فساد در کشورما اهمیت بیشتری دارند که باید مورد توجه دولت سیزدهم قرار گیرد؟ تصریح کرد: هردو حوزه حائز اهمیت است و فرقی وجود ندارد. در جلسه‌ای که با آقای رئیسی داشتیم تمرکز ما در دو حوزه فساد در حوزه پولی و زمین بود چراکه وقتی جریان پولی کشور شفاف باشد مانع از حرکت پول‌های کثیف در درون اقتصاد می‌شود و اگر به سمتی برویم که منشا پول مشخص باشد بسیاری از مسائل خودش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در دنیا بهترین روش که برای شناسایی منشا پول مورد توجه قرار گرفته سیستم های مالیاتی‌شان است، در درون سیستم مالیاتی دقیق و شفاف به راحتی می‌توان منشا پول‌های کثیف را شناسایی کنید اگر پول کثیفی که ناشی از فساد است، وجود داشته باشد خودش را نشان می‌دهد و قابل پیگیری است.

پالیزدار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مبارزه با فساد در دولت تدبیر و امید چه اتفاقات مثبتی را رقم زده است؟ گفت: امروزه در زندگی روزمره در جریان پولی و بانکی کشور تفاوت‌های زیادی را نسبت به گذشته شاهد هستیم، اگر اقدامات الکترونیکی در شبکه بانکی کشور صورت نمی‌گرفت و قرار بود مانند سال‌های گذشته مردم مراجعات مستقیم به بانک‌ها داشته باشند هزینه‌های زیادی را داشت، ما به سمت سیستم کر بانکینگ در حال حرکت هستیم، کشورهایی که اقتصادهای پیشرفته و شفاف دارند به دلیل فعال بودن سیستم کر بانکینگ است یعنی یک شبکه پولی منسجم، شفاف و مرتبط باهم که قابل ردیابی و شناسایی باشد. اگر این اقدام صورت گیرد مسیرهای فسادآلود به راحتی شناسایی می شود.

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره بهره مندی دولت یازدهم و دوازدهم از بیانات مقام معظم رهبری در حوزه مبارزه با فساد، اظهار کرد: اساسا چراغ راه ما و مسیر هدفمان در سیاست‌های کلان فرمایشات مقام معظم رهبری است و باید باشد. رهبر انقلاب همواره در سخنان‌شان تاکید داشتند که باید گلوگاه‌های فساد شناسایی شود، در بیرخانه مبارزه با مفساد اقتصادی در این سال‌ها اقدام به شناسایی کانون‌های فساد کردیم و با کمک کمیته‌هایی که در درون هر دستگاه تشکیل شده بود تقریبا گلوگاه‌های فساد در هر دستگاه مشخص کردیم و قرار بود کمیته‌هایی که در درون هر وزارت خانه ایجاد شده بود، برنامه‌ها و اقدامات مقابله خودشان را به ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کنند که در این زمینه پیشرفت‌هایی داشتیم و گزارشی در این خصوص تهیه شده و در هفته آتی تقدیم رئیس جمهور منتخب خواهد شد.

وی درخصوص جزئیات جلسه با رئیس جمهور منتخب در حوزه مبارزه با فساد، بیان کرد: آقای رئیسی در اولین جلسه بعد از دیدار با وزرا، جلسه ای با روسای دستگاه های نظارتی، ضابطین قضایی و ... داشتند در ابتدا یک گزارش از اقدامات صورت گرفته در حوزه مبارزه با فساد را درخواست کردند که مقرر شد در اختیارشان قرار گیرند، همچنین برنامه ها و راهکارهای پیشنهادی دستگاه را برای شناسایی گلوگاه‌های فساد مطالبه کردند که قرار شد این پیشنهادات در اختیار آقای رئیسی قرار گیرد.

پالیزدار ادامه داد: این جلسه واکنش های مثبتی را به همراه داشت آقای رئیسی در گذشته یکی از اعضای ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی بودند و سال ها همکاری خوبی با قوه قضاییه در این حوزه با آقای رئیسی داشتیم  به همین دلیل با توجه به شناختی که از وی دارم اراده جدی در رئیس جمهور منتخب در بحث مبارزه با فساد می‌بینم و مطمئن هستم وی با دو رویکرد اقدامات برخوردی و پیشگیرانه به مبارزه با فساد سرعت می‌بخشند.

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی افزود: اگر محور مبارزه با فساد را براساس فرمایشات مقام معظم رهبری از سال ۸۰ پیش ببریم تا سال ۹۲ فقط رویکرد‌ها فقط برخورد با مفسد بود و انتظار‌ها و اقداماتی که صورت می‌گرفت این بود که با مفسد برخورد شود و هیچ گاه رویکرد شناسایی محل‌های فساد در دستور کار نبود، اما از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ رویکرد تغییر کرد و تمرکز بیشتر در حوزه اقدامات پیشگیرانه شد یعنی اگر مفسدی را شناسایی کردیم چه اقداماتی صورت گیرد تا دیگر شاهد چنین وضعیتی نباشیم. یقین دارم آقای رئیسی با دو رویکرد برخورد (اختیاراتی که رئیس جمهور دارد) و اقدامات پیشگیرانه وارد عمل خواهد شد و قدم‌های موثری برداشته می‌شود و مسیری که دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه اقدامات پیشگیرانه پیش رفته با سرعت بیشتری طی خواهند کرد.

وی درخصوص برگزاری جلسات دیگر با رئیس جمهور منتخب، گفت: آقای رئیسی که به شدت پیگیر هستند در جلسه اول مقرر شد گزارش‌های درخواستی وی را آماده کنیم، تا هفته آینده این گزارش‌ها را برای آقای رئیسی ارسال خواهیم کرد.

پالیزدار بیان کرد: در آینده شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مبارزه با فساد و شفافیت هستیم چراکه در گذشته زیرساخت‌های کشف فساد در کشورمان فراهم نبود امروزه با وجود سامانه‌هایی که ایجاد شده است این زیرساخت‌ها فراهم شده و در سال‌های آتی دستگاه‌های نظارتی در حوزه شفافیت و دسترسی به اطلاعات، از امکانات خوبی برخوردار می‌شوند. امروزه زیرساخت‌های آن فراهم شده است و اگر این مسیر ادامه پیدا در آینده کار برای دستگاه‌های نظارتی راحت‌تر می‌شود.

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به اینکه امروزه سرعت دسترسی دستگاه‌های نظارتی به اطلاعات افزایش یافته است، خاطرنشان کرد:  موضوعی که در حوزه مبارزه با فساد اثرگذار است قرار گرفتن در پارامتر زمانی مشخص است اگر دوره زمانی برخورد و اقدامات لازم با فساد را کاهش دهیم اثربخشی بیشتر دارد و امیدواریم در آینده  بازه زمانی شناسایی محل فساد و مفسدان کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار