برداشت برنج بهاره از شالیزار‌های رستم/ خسارت میلیاردی بارش باران به کشاورزی فراشبند

خبرهایی از برداشت خارک و رطب، برداشت برنج بهاره از شالیزار‌های رستم و آغاز مبارزه با نسل دوم دو آفت مهم گوجه‌فرنگی در ارسنجان را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز جمعه یکم مردادماه سال ۱۴۰۰ سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

برداشت برنج بهاره از شالیزار‌های رستم

جمشید کریمی ولد مسئول واحد تولیدات گیاهی شهرستان رستم گفت: برداشت برنج بهاره از ۲۰۰هکتار اراضی حاصلخیز دشت رستم آغاز و تا مردادماه ادامه دارد.

او با بیان اینکه برای کشت برنج بهاره در بهمن ماه خزانه گیری انجام می‌گیرد، افزود: شروع نشاءکاری برنج بهاره در اواخر اسفندماه صورت می‌گیرد و عملیات برداشت آن در آواخر تیر ماه آغاز می‌شود.

این مقام مسئول گفت: متوسط برداشت برنج در هر هکتار ۱۰ تن است که پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت ۲ هزار تن محصول برداشت شود.

به گفته کریمی، ارقام برنج کشت شده بهاره در شالیزار‌های رستم از نوع شمیم و ناز بانو است.

مسئول واحد تولیدات گیاهی شهرستان رستم گفت: صرفه جویی در مصرف آب، استفاده از آب‌های جاری در فصل بهار و کاهش تبخیر از مزایای این کشت برنج بهاره در شهرستان رستم است.

برداشت آلو از باغات استهبان

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی استهبان گفت: سطح باغات آلو در استهبان ۲۹۵ هکتار است که حدود ۶۰ هکتار از آن‌ها به مرحله باردهی نرسیده اند.

فرزانه پایمرد افزود: از ۲۳۳ هکتار باغات آلو شهرستان استهبان بیش از ۹۰۰ تن انواع آلو برداشت می‌شود.

آغاز مبارزه با نسل دوم دو آفت مهم گوجه‌فرنگی در ارسنجان

کارشناس مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از آغاز مبارزه با نسل دوم لارو شب پره مینوز و کرم هلیوتیس در مزارع گوجه فرنگی این شهرستان خبر داد.

محمودرضا خادمی سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی این شهرستان را ۱۱۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: قریب به ۴۰۰ هکتار از این مزارع توسط کارشناسان جهاد کشاورزی و بسیج مهندسین نظارت شده است و طرح مدیریت تلفیقی آفات در ۷۰ هکتار اجرا شده است.

او تصریح کرد: شب پره مینوز و کرم هلیوتیس دو آفت مهم مزارع گوجه‌فرنگی هستند که حداقل تا ۳۰ درصد خسارت به محصول وارد می‌کنند.

خادمی اظهار کرد: برای محاسبه زمان دقیق مبارزه، پس از تعیین تاریخ اوج پرواز آفت، میانگین دمای روزانه محاسبه و از میانگین درجه حرارت صفر فیزیولوژیک آفت کسر می‌شود و بر این اساس، میزان دگری-دی (درجه حرارت روز) محاسبه و بعد از ۵ تا ۷ روز با خروج لارو از تخم محلول پاشی بی. تی و در صورت بالا بودن تراکم لارو، سمپاشی سموم دارای دوره کارنس پایین انجام می‌شود.

به گفته او، اوج پرواز پروانه نسل اول این آفات در ارسنجان تاریخ پنجم تیر ماه و برای نسل دوم بیست‌و پنجم تیرماه تعیین شده و پس از ۵ تا ۷ روز از خروج لارو‌ها از تخم، مبارزه علیه این آفات بیشترین تاثیر را دارد.

احداث سردخانه، راهکار تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صادرات انار ارسنجان

سیدناصر حسینی خرمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش ارزش افزوده انار، فرآوری و احداث سردخانه نگهداری ميوه در این شهرستان است.

او تصریح کرد: شهرستان ارسنجان با دارا بودن ۱۵۵۰ هکتار باغ انار و میانگین عملکرد ۲۵-۲۰ هزار تن در سال یکی از قطب های مهم تولید انار در استان فارس محسوب می شود.

حسینی ضمن اشاره به خشکسالی های اخير و نبود تسهیلات کم بهره که مشکلات جدی برای باغداران شهرستان ایجاد کرده است، اظهار کرد: انار شهرستان ارسنجان بدلیل مرغوبیت و کیفیت بالا توسط دلالان در میادین داخلی و خارجی به فروش می رسد و سود کمی عاید انارکاران می شود.

این مقام مسئول بیان کرد : خوشبختانه پارسال توانستیم از طريق ایجاد زنجیره ارزش برای اولین بار ۱۰ تن انار به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر کنیم.

به گفته او؛ خام فروشی و نبود سردخانه میوه یکی از مهم ترین چالش‌های انبارداری و صادرات انار در این شهرستان است که در حال حاضر دو موافقت اصولی و یک جواز تاسیس سردخانه به ظرفیت ۵ هزار تن در سال در این شهرستان اخذ شده است.

خسارت میلیاردی بارش باران به کشاورزی فراشبند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند گفت: در اثر بارش های شدید باران وطوفان بیش از ۲۵ میلیارد ریال به بخش‌های کشاورزی این شهرستان خسارت وارد شده است.

فرامرز نوعی اظهار کرد: خسارت مذکور روز بیست و هفتم تیرماه ۱۴۰۰ به بخش‌های کشاورزی زراعی و باغی ودامی وارد شده است.

او تصریح کرد: عمده خسارت ها به کشت های تابستانه (کنجد)، تاسیسات آبیاری باغات، علوفه و دام بوده است.

برداشت پیاز از مزارع آسپاس شهرستان اقلید

اسماعیلی فر مسئول مرکز جهاد کشاورزی آسپاس، با بیان اینکه برداشت پیاز از ۱۷۱هکتار از مزارع این منطقه آغاز شد، گفت: کشت پیاز در منطقه آسپاس از ابتدای بهار آغاز شده که با گذشت دوره سه ماهه، برداشت آغاز و تا اواخر تابستان ادامه دارد.

او تصریح کرد: از هر هکتار از زمین کشاورزی منطقه آسپاس اقلید به طور متوسط ۶۰ تن پیاز برداشت و پیش بینی می‌شود بیش از ۱۰ هزار تن محصول از مزارع روانه بازار‌های مصرف شود.

مسئول مرکز جهاد کشاورزی آسپاس گفت: برای مدیریت بهینه آب در این محصول، علاوه بر کشت بصورت نشایی، از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده می‌شود.

برداشت محصول شیرین نخلستان‌های مُهر

غلامحسین مظاهری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: برداشت خارک و رطب از هزار هکتار نخلستان‌های آبی و دیم بخش‌های وراوی، مرکزی، گله دار و اسیر این شهرستان آغاز شده است و تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

او افزود: پیش بینی می‌شود امسال نخل داران شهرستان مُهر بیش از پنج هزار تن محصول برداشت و روانه بازار مصرف کنند.

مظاهری گفت: بیش از ۵۰ رقم درخت خرما در شهرستان مهر وجود دارد که عمده ارقام محصول آن‌ها خاصویی، شامحمدی، هلیله، شاهانی، مزویی، کبکاب و لشت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مُهر گفت: نخل داران این شهرستان محصول تولیدی خود را علاوه بر نیاز مصرف شهرستان و شهرستان‌های همجوار به سایر استان‌ها هم ارسال می‌کنند.

بارندگی‌های تابستانی ۱۱ میلیارد ریال زیان به فیروزآباد وارد کرد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد اعلام کرد: بارندگی‌های تابستانی روز‌های گذشته در این شهرستان، تاکنون ۱۱ میلیارد ریال زیان به زیرساخت‌ها و کشاورزی این شهرستان وارد کرده است.

سید کاظم موسوی افزود: عمده این خسارت‌ها در بخش‌های راه، اراضی کشاورزی و باغات وارد شده است ضمن اینکه در این بارندگی که شدت بسیار زیاد‌ی داشت به ۵۵۰ کلنی زنبور عسل خسارت زیادی وارد شده است.

او اضافه کرد: همچین در این بارندگی ۲۰ کیلومتر جاده بین مزارع و بیش از ۱۰۰ هکتار زمین زراعی آبی خسارت دیده است.

مدیر جهادکشاورزی ادامه داد: خسارت به باغات در بخش مرکزی فیروزآباد و بخش میمند نیز وارد شده و تاکنون آمار دقیقی از حجم خسارت به باغات دریافت نشده است.

موسوی بیان داشت: برآورد خسارت وارده در بخش زنبورداران، جاده بین مزارع و زمین زراعی آبی حدود ۱۱ میلیارد ریال است.

او تاکید کرد: خسارت‌هایی که به بخش باغات به ویژه به تاکستان‌های بخش میمند و فیروزآباد وارد شده پس از بررسی و کارشناسی دقیق اعلام خواهد شد.

ضرورت تغییر الگوی کشت و اجرای آبیاری نوین در شرایط خشکسالی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: باید به سمت کشت گیاهانی برویم که به صورت ذاتی یا اصلاحی نیاز آبی کمتری دارند.

سیدناصر حسینی خرمی تصریح کرد: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا قرار گرفته است بطوریکه کمبود بارش در سال زراعی جاری مشهود بوده و پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از استمرار خشکسالی‌ها است که این شرایط، اهمیت مدیریت منابع آب برای مقابله با بحران خشکسالی را دو چندان می کند.

او افزود: بیشترین مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است و مدیریت مصرف آب در این بخش از اهميت ویژه ای برخوردار است.

حسینی خرمی اولین راهکار مدیریت اثر بخش منابع آب در بخش کشاورزی را اجرای روش‌های نوین آبیاری عنوان کرد و افزود: ۲۴هزار هکتار اراضی قابل کشت در شهرستان ارسنجان وجود دارد که قریب به ۱۰ هزار هکتار به صورت دیم و ۱۴ هزار هکتار به صورت آبی کشت می شود و حدود ۳۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی آبی به سیستم آبیاری نوین با راندمان متوسط ۷۰ درصد و نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب تجهیز شده است.

او تصریح کرد: علاوه بر تغییر روش آبیاری و الگوی کشت، توسعه کشت گلخانه‌ای بزرگ و کوچک مقیاس بعنوان راهکار دوم در افزایش عملکرد تولید، کاهش هزینه‌ها و مدیریت بهینه منابع آب توصیه می شود.

به گفته حسینی خرمی؛ ‌در حال حاضر ۱۱ هکتار کشت گلخانه ای در این شهرستان وجود دارد که بیانگر رویکرد مثبت بهره برداران بخش کشاورزی به مدیریت منابع تولید است.

تولید کاه و کلش گندم و جو در اقلید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: سالانه بالغ بر ۸۰ هزار تن کاه و کلش به ارزش بیش از ۲ میلیارد ریال از مزارع گندم و جو شهرستان تولید می‌شود.

سیدعلی آقا میرطالبی با اشاره به اینکه از هر هکتار محصول گندم و جو برداشت شده بطور میانگین سه تن کاه و کلش جمع آوری می‌شود گفت: امسال در این شهرستان با ۲۶ هزار هکتار کشت گندم و جو، پیش بینی می‌شود بیش از ۸۰ هزار تن کاه تولید شود.

او افزود: این میزان کاه و کلش تولیدی علاوه بر تامین بخشی از علوفه مورد نیاز دامداران شهرستان، نیاز دامداران و صنایع وابسته به این محصول از جمله صنایع بسته بندی، تولید مواد شیمیایی، تولید ورقه‌های چوب، کمپوست و پرورش قارچ شهرستان‌های همجوار و استان‌های یزد و اصفهان را نیز تامین می‌کند.

میرطالبی اضافه کرد: این میزان کاه با ۱۰۲ دستگاه بیلر در شهرستان جمع‌آوری و بسته‌بندی شده و مابقی کلش باقی مانده علاوه بر چرای دام به عنوان ماده آلی به زمین برگردانده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید با اشاره به عوارض ناشی از کاهش موادآلی خاک گفت: کاهش مواد آلی باعث بروز عوارضی از قبیل کاهش پایداری خاکدانه‌ها، سله بستن، سفت شدن لایه‌های خاک و کاهش نفوذپذیری خاک شده که حاصل آن فراهم شدن بستری نامناسب برای جوانه زدن و ایجاد مشکل در نفوذ ریشه، هوا و آب به داخل خاک است.

میرطالبی از دامداران خواست تا در زمان برداشت محصول نسبت به تهیه نهاده‌های دامی خود اقدام کنند تا با مشکل کمبود علوفه و تامین آن با قیمت بالاتر در سایر فصول سال مواجه نشوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار