معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس از تصویب ۲ طرح اسکان عشایر در این استان در پهنای ۶۸ هکتار خبر داد و گفت: این ۲ طرح مصوبات استانی را گرفته و با اخذ مجوز‌های ملی به زودی در فارس اجرایی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علیرضا حمیدی معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس در دیدار با مدیر کل امور عشایر استان با بیان اینکه خدمات بنیاد مسکن به عشایر فارس در راستای توسعه و محرومیت زدایی است افزود: در سال‌های گذشته خدمات قابل توجهی در زمینه اسکان عشایر و تعین مقدمات برای اسکان بیشتر دراین استان انجام شده است.

او در خصوص اسکان عشایر در سطح استان و ضرورت تامین زیرساخت و مسکن مناسب مطالبی ارائه داشت و گفت: اسکان موضوعی داوطلبانه است که با خواست عشایر و در جهت تسهیل در زندگی عشایری و برای محرومیت زدایی انجام و پیگیری می‌شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس از تصویب ۲ طرح اسکان عشایر در این استان در پهنای ۶۸ هکتار خبر داد و اظهار داشت: این ۲ طرح مصوبات استانی را گرفته و با اخذ مجوز‌های ملی به زودی با مشارکت و همکاری بنیاد مسکن و اداره کل امور عشایر دراین استان اجرایی می‌شود.

حمیدی، با بیان اینکه بنیاد مسکن موضوع اسکان عشایر را با فراهم آوردن زیر ساخت‌های اسکان در برنامه دارد افزود: طرح اسکان عشایر در شهرستان مهر با مساحت ۱۸ هکتار از اراضی ملی به تصویب استانی رسیده است و اراضی مورد نیاز برای اجرای طرح اسکان از طرف منابع طبیعی استان به بنیاد مسکن واگذار شد.

معاون بنیاد مسکن استان فارس ادامه داد: بر اساس برآورد ها‌ی انجام شده پیش بینی می‌شود ۴۰۰ قطعه زمین برای اسکان عشایر در منطقه بست شهید تامین شود که با تایید مسئولان ملی این طرح نیز به زودی در جنوب استان فارس کلید می‌خورد.

مدیرکل امورعشایر استان فارس نیز دراین نشست با تقدیر از خدمات بنیاد مسکن با بیان اینکه هر سال ۲۵ هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر فارس تولید می‌شود گفت: حمایت و کمک تمام دستگاه‌های اجرایی به جامعه عشایری باعث امنیت غذایی در کشور می‌شود.

روح الله بهرامی افزود: سازمان امور عشایر، تشکیلات توسعه‌ای است که در این زمینه گام برداشته، لازم است ساختار این سازمان تقویت شود که به مسائل بیشتری در حوزه عشایر پرداخته شود.

او، عملیات اجرایی اسکان، نقطه شناسایی اسکان، خدمات پشتیبانی به کوچندگان را از جمله وظایف سازمانی اعلام کرد.

بهرامی با بیان اینکه طرح مرتعداری تلفیقی یک نوع مالکیت برای عشایر ایجاد می‌کند، افزود: بیشترین تعرضات به مراتع در حوزه صنعت و سرمایه گذاری به خاطر نبود این طرح است.

مدیر کل امور عشایر فارس بیان کرد: پارسال تسهیلات از منبع صندوق ملی ۲۲۰ میلیارد تومان در کشور بود که ۲۴ میلیارد تومان توسط استان فارس جذب شد که کمک شایانی به اشتغال جوانان عشایری کرد.

جامعه عشایری استان فارس، مشتمل بر ۳۰ هزار خانوار با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت متشکل از سه ایل بزرگ قشقایی، خمسه و لُر و هشت طایفه مستقل است.

با اجرای سیاست‌های اسکان داوطلبانه، حدود ۷ هزار خانوار عشایری استان فارس، طی ۲۰ سال اخیر در بیش از ۱۳۰ کانون توسعه اسکان هدایتی و حمایتی ساکن شده‌اند.

این تعداد خانوار، معادل حدود ۲۵ درصد جامعه عشایر استان فارس است، هنوز حدود ۷۵ درصد عشایر دراستان فارس شیوه معیشت آن‌ها مبتنی بر کوچندگی است که این موضوع، ضرورت متناسب شدن خدمات دستگاه‌های اجرایی با جامعه کوچنده عشایر را ناگزیر می‌سازد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار