نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: میزان خرید تضمینی گندم در استان طی سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته حدود ۲۸ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،جمال صالحی نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان اظهار داشت: از ۲۷ خرداد تا یکم تیرماه ۲۰۶ هزار و ۵۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان به طور تضمینی خریداری شده است.

صالحی با اشاره به اینکه از مجموع گندم خریداری شده ۲۰۱ هزار و ۹۲ تن آن در سامانه سیفا ثبت شده است، اضافه کرد: آهنگ خرید روزانه گندم در استان به هفت هزار و ۵۹۱ تن رسیده است.

او ارزش ریالی گندم خریداری شده در استان را ۱۰ هزار و ۲۲۳ میلیارد و ۷۷۵ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۵۶۰ ریال اعلام کرد و گفت: تا تاریخ ۲۶ تیرماه ۶ هزار و ۱۷۳ میلیارد و ۲۹۷ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۳۸۰ ریال بهای خرید تضمینی گندم به حساب کشاورزان استان واریز شده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در استان مربوط به شهرستان‌های قروه با ۵۷ هزار و ۳۲۰ تن، سقز با ۴۶ هزار و ۴۹۱ تن، دهگلان با ۳۴ هزار و ۴۲۵ تن و بیجار هم با ۳۲ هزار و ۴۰۳ تن است.

صالحی اظهار داشت: میزان خرید تضمینی گندم در شهرستان‌های کامیاران ۲۸ هزار و ۳۹۷ تن، دیواندره چهار هزار و ۴۸۹ تن، سروآباد ۸۷۱ تن، بانه ۶۲۲ تن، سنندج ۵۶۷ تن و مریوان ۴۲۰ تن می باشد.

او با اشاره به اینکه از ۸۵ مرکز خرید تضمینی گندم ۷۷ مرکز در حال حاضر فعال است، گفت: مجموع گندم خریداری شده توسط ۲۲ هزار و ۲۱۸ کشاورز و ۵۰ هزار و ۸۰ محموله تحویل مراکز خرید داده شده است.

برداشت و خرید تضمینی گندم از ۲۷ خرداد ماه سال جاری در کردستان آغاز شده و تا اوایل شهریورماه به طول می‌انجامد.

قیمت خرید تضمینی گندم با افت چهار درصد مفید و یک درصد افت غیر مفید ۵۰ هزار ریال بوده که به هر میزان این محصول پاک‌تر باشد تا ۵۱۱ هزار ریال قابل افزایش است.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد. کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تُن است.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: خرید گندم ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.