سقف خرید کتاب در طرح تابستانه کتاب ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده درحالی که خبری از میزان تخفیف اختصاص یافته اعلام نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان طرح‌های فصلی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران چند سالی است که برای حمایت از کتابفروشان در سراسر کشور برگزار می‌شود،کتابفروشی‌ها می‌توانند با ثبت نام در این طرح کتاب هایشان را با تخفیف بفروشند. جدیدترین دوره برگزاری آن طرح تابستانه کتاب است که بنابر اعلام موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران قرار است از نهم تا پانزدهم مردادماه در سراسر کشور برگزار شود.

ثبت نام کتابفروشی‌ها از سه شنبه ۲۹ تیرماه آغاز شده است و به مدت یک هفته ادامه دارد. با حمایت معاونت فرهنگ و ارشاد اسلامی یارانه اختصاص یافته به این طرح ۵۰ درصد افزایش یافته است مخاطبان می‌توانند تا ۳۰۰ هزار تومان کتاب تهیه کنند. این درحالی است که سقف خرید کتاب در طرح بهارانه ۲۰۰ هزار تومان بود. این مسئله نشان می‌دهد از سوی دیگر هنوز میزان تخفیف اختصاص یافته به طرح تابستانه کتاب اعلام نشده است در طرح گذشته کتاب‌ها با تخفیف ۲۰ درصد به مخاطبان فروخته می‌شد.


بیشتربخوانید


کتابفروشی‌هایی که در طرح‌های فصلی پیشین موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران شرکت کرده بودند نیاز ندارند دوباره در این طرح ثبت نام کنند. این دسته از کتابفروشی‌ها درصورتی که تمایل دارند دوباره در این طرح شرکت کنند می‌توانند با مراجعه به پنل کاربری شان ثبت نامشان را تایید و اطلاعاتشان را ویرایش کنند. کتابفروشی‌های دیگر هم می‌توانند با مراجعه به سایت طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ در این طرح ثبت نام کنند. در نهایت کتابفروشی‌هایی که شرایط شرکت در طرح را داشته باشند عضو طرح تابستانه کتاب می‌شوند. بنابر آنچه اعلام شده است مشاهده می‌کنیم نحوه ثبت نام در این دوره اجرای طرح با دوره گذشته تغییری نکرده است.

کتابفروشان پیشنهاد‌هایی برای اجرای طرح تابستانه کتاب داشتند. از جمله اینکه می‌خواستند در شرایط کنونی بازار نشر گستره کتاب‌هایی که در این طرح فروخته می‌شود نسبت به قبل گسترش یابد و اعتبار اختصاص یافته به اجرای نمایشگاه‌های استانی کتاب که در شرایط کنونی امکان برگزاری آن وجود ندارد به اعتبار اختصاص یافته به طرح‌های فصلی کتاب افزایش یابد. این خواسته را باتوجه به قیمت بالای کتاب در شرایط کنونی و قدرت خرید مردم مطرح کردند. در نهایت این امر مخاطبان کتاب می‌توانند کتاب‌های بیشتری از طریق طرح تابستانه کتاب تهیه کنند.

طرح‌های فصلی کتاب و برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تنها می‌تواند بخشی از مشکلات صنعت نشر را حل کند و تاحدی رکود حاکم بر این صنعت را کاهش دهد. باید برای صنعت نشر کشور و انتشار کتاب فکری اساسی کرد. با اجرای طرح‌هایی از این دست که بیشتر حکم مسکن را دارند گرهی از رکود حاکم بر بازار کتاب بازنمی شود.

بازار نشر از یک سو با گرانی ملزومات صنعت چاپ و کاغذ مواجه است از سوی دیگر میزان سرانه مطالعه در کشور پایین است باید برای رفع مشکلات حاکم بر صنعت نشر روی قیمت ملزومات صنعت چاپ و کاغذ نظارت کرد تا با نوسان روبه رو نباشد در نتیجه آن ناشر می‌تواند برای انتشار کتاب هایش در طول سال برنامه ریزی داشته باشد. اینگونه نباشد که برخی ناشران دست از کار بکشند. با تعطیلی تعدادی از ناشران و تغییر شغل آن‌ها مواجه نباشیم و احساس نیاز به مطالعه را در کشور ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار