مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی «هگمتانه تا همدان» تکمیل و برای ارسال به یونسکو آماده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی «هگمتانه تا همدان» تکمیل و در وزارت میراث فرهنگی در حال ویرایش نهایی است و پس از این مرحله ترجمه و به یونسکو ارسال می‌شود.

علی مالمیر افزود: اگر چه فعالیت فعالان گردشگری نشان می‌دهد کار‌های زیادی در این حوزه انجام شده، اما شأن و جایگاه استان همدان بالاتر از این است.

تپه هگمتانه در همدان  دارای قدمتی بیشتر از ۳۰۰۰ ساله است و به دوره مادها بازمی‌گردد، از کهن ترین تپه های ایرانی است. مساحت این تپه باستانی حدود ۳۰ هکتار عنوان می‌شود و طی حفاری های صورت گرفته در تپه هگمتانه همدان، آثار بسیار مهمی در میراث فرهنگی کشف شده  و بیش از ۱۰ سال است این منطقه باستانی برای ثبت جهانی شدن در نوبت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان بیان کرد: در حوزه بودجه سهم گردشگری باید ۳۰ درصد باشد، اما هم اکنون سهم فعلی گردشگری از بودجه کشور از میراث فرهنگی  بسیار کمتر است و گونه ای است که حتی برای با حفاظت از این آثار با مشکل مواجه هستیم.

مالمیر بیان کرد: توزیع سفر و جایگاهی که همدان در غرب کشور تا دو سال پیش غفلت شده بود و در این منطقه محور گردشگری وجود ندارد، اما خوشبختانه پس از برگزاری رویداد‌های بین‌المللی در همدان به این قضیه توجه شد.

او با بیان اینکه آثار ثبت جهانی باید متناسب توزیع شود، اظهار کرد: برای تقویت گردشگری خارجی به ثبت جهانی نیاز داریم، همچنین اگر امکان گردشگری انفرادی عتبات عالیات در همدان فراهم شود به ماندگاری گردشگر کمک می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان تصریح کرد: پیش از شیوع ویروس کرونا مشکلاتی مانند بهره‌مند نبودن تأسیسات گردشگری، نبود هم‌افزایی بخش‌های مختلف گردشگری، نبود تربیت نیرو‌های انسانی در دانشگاه ها در استان و نبود ماندگاری مسافر در همدان وجود داشت.

مالمیر گفت: متأسفانه هنوز گردشگری را کالای لوکس فرض می‌کنیم در حالی‌که به گردشگری باید به عنوان یک کالای ضروری نگاه کنیم و به همین دلیل اولین مصوبه که در دوران کرونا برای آن در نظر می‌گیریم تعطیلی است.

او با اشاره به اینکه کاروانسرا‌های تاج‌ آباد و فرسفج در شهرستان‌های بهار و تویسرکان نیز در آستانه ثبت جهانی هستند، مطرح کرد: ضوابط حریم قنات قاسم آباد نیز مشخص شده است و پس از این مرحله به پرونده ثبت قنات‌ها اضافه می‌شود.

انتهای پیام/ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.