به دلیل کم آبی و تمام شدن ذخایر آبی چاه‌های موجود، کشاورزان به حفر چاه‌های غیر مجاز یا برداشت بی رویه از یک چاه روی می‌آورند.

سروری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  گفت: از سال ۱۳۸۵ تاکنون در استان، جلوی برداشت غیر مجاز هزار و ۴۸ متر مکعب آب گرفته شده و در مجموع پنج میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

او افزود: برداشت غیر مجاز از چاه‌ها سبب فرونشست زمین و یا ایجاد ترک روی زمین می‌شود که از آن تحت عنوان زلزله خاموش یاد می‌شود.

سروری ادامه داد: در تمام مناطق استان که برداشت‌های بی رویه و غیر مجاز از چاه‌ها صورت می‌گیرد فرونشست و ترک‌ها وجود دارد، اما به صورت مشهود‌تر در منطقه حصاران سرایان فرونشست بزرگی به طول تقریبی ۱۰ کیلیومتر و عرض تقریبی ۵ متر وجود دارد.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: میزان برداشت‌های ما از چاه‌های زیرزمینی بیشتر از ورودی‌ها به چاه‌ها است و به قول معروف دخل و خرج شان به هم نمی‌خورد و همین موضوع باعث می‌شود به مرور زمان دچار بحران کم آبی و خشکسالی شویم.

او در ادامه عنوان کرد: برای مدیریت برداشت‌های غیر مجاز، از سال ۸۲ طرح کنتور گذاری هوشمند روی چاه‌ها صورت گرفته است که برای هر کشاورز میزان مشخصی سهمیه برداشت آب تعیین می‌شود و در حال حاضر تقریبا ۹۰ درصد چاه‌های کشاورزی مجهز به این کنتور‌ها هستند.

سروری در پایان بیان کرد: در زمان خشکسالی‌ها یکی از راهکار‌های مواجه نشدن با بحران کم آبی مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است، چون تقریبا ۸۸ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.