سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت: با اجرای طرح پایش سرمی بروسلوز، میزان اثربخشی واکسیناسیون انجام شده در دام‌های سبک این شهرستان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

آهنی سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: بیماری تب مالت یا بروسلوز که در حیوانات به نام سقط جنین واگیر مرسوم است، یکی از بیماری های عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان است و به نام‌های دیگری نظیر تب مواج، تب دیوانه و تب مدیترانه‌ای نیز شناخته می‌شود.

او افزود: بروسلوز انسانی یا تب مالت، ناشی از بروسلا ملی تنسیس در جا‌هایی که گوسفند و بز آلوده زیاد باشد خطری جدی برای بهداشت عمومی در آن مناطق محسوب می‌شود و بیشتر در فصول تابستان و بهار یعنی فصل زایش و شیردهی دام ‏ها دیده می‌‏شود.

آهنی با بیان اینکه مبارزه با بیماری تب مالت به عنوان یک بیماری قابل انتقال به انسان از اهمیت زیادی برخوردار است گفت: اجرای طرح پایش سرمی بروسلوز به لحاظ سطح تیتر واکسن، مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد تا میزان اثربخشی واکسیناسیون انجام شده در دام‌های سبک واجد شرایط علیه بیماری تب مالت مورد ارزیابی و پایش قرار گیرد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان اظهار کرد: در این طرح از دام‌های سبک واجد شرایط، واحد‌های اپیدمیولوژیک که توسط اکیپ‌های دامپزشکی شهرستان مورد مایه کوبی بروسلوز قرار گرفته بودند به صورت تصادفی خونگیری انجام شد و نمونه‌ها پس از تهیه سرم به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان به منظور انجام آزمایشات مربوطه ارسال شد تا پس از بررسی تیتر واکسن در نمونه‌های اخذ شده نسبت به بررسی کیفیت عملکرد و میزان اثربخشی واکسن قضاوت و تصمیم گیری لازم انجام شود.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.