مدیر امور منابع آب شهرستان اردبیل گفت: ۱۰ کیلومتر از مسیر رودخانه‌های بالیخلوچای و قوری چای اردبیل لایروبی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، حمید فضائلی، مدیر امور منابع آب شهرستان اردبیل گفت: رودخانه های بالیخلوچای و قوری چای ۲ رودخانه اصلی محدوده شهرستان اردبیل هستند که به دلیل تمرکز جمعیت در حاشیه این رودخانه ها در صورت سیلابی شدن امکان بروز مخاطراتی در آنها محتمل است.

او افزود: در برنامه آزادسازی، بازگشایی و لایروبی امسال مقرر شده سازه‌های تقاطعی غیر اصولی نیز با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط از مسیر رودخانه برداشته شود.

فضایلی گفت: با توجه به اینکه حدود ۱۰ کیلومتر از رودخانه بالیخلو چای در داخل محدوده شهری اردبیل واقع شده باید شهرداری اردبیل موضوع تنظیف و لایروبی این رودخانه را در محدوده شهری به صورت مستمر در دستور کار قرار دهد.

او لازمه هدایت آب‌های سطحی و اضافی به خارج از شهر را یادآور شد و ادامه‌ داد: برای هدایت آب‌های سطحی و اضافی موجود در داخل شهر باید شهرداری‌ها  اقدامات مناسبی انجام دهند تا در این باره مشکلی برای شهروندان بوجود نیاید.

بالیخلو یکی از رودخانه‌های دایمی استان اردبیل است که از گردنه بالخلی در جنوب غربی شهر نیر حد فاصل دو رشته ˈ بزقوش ˈ و ˈ سبلان ˈ سرچشمه می‌گیرد. از جمله سرشاخه‌های مهمی چون برجلوچای، سقزچی چای، آغلاغان، جوراب چای، درویش چای، لاطران چای در مسیر به این رودخانه پیوسته و آن را پرآب می‌سازند.

این رودخانه با گذر از وسط شهر اردبیل سرانجام در شمال این شهر به رودخانه ˈ قره سو ˈ می پیوندد. این رودخانه در تاریخ اردبیل به پرآبی و طغیان‌های بی شمار و داشتن ماهی های فراوان معروف بوده است.

طول این رودخانه ۷۵ کیلومتر است که ۵۰ کیلومتر آن در کوهستان و ۲۵ کیلومتر دیگر در جلگه جریان دارد.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.