۲ ایستگاه قطار گلستان هم جهانی شدند

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان از ثبت ۲ ایستگاه قطار استان در فهرست آثار جهانی یونسکو خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: با ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران که روز گذشته انجام شد، ایستگاه‌های قطار بندرگز و بندرترکمن و مسیر ریلی آن‌ها هم در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.

تجری افزود: این دو ایستگاه قطار به عنوان پنجمین اثر بعد از میراث جهانی قابوس، کمانچه ایرانی (کمانچه ترکمن)، دوتار ایرانی (دوتار استان گلستان) و جنگل‌های هیرکانی به ثبت جهانی رسیده است.

او ادامه داد: گلستان جزو معدود استان‌هایی است که دارای ۵ اثر جهانی در حوزه‌های میراث طبیعی، میراث ناملموس و میراث غیرمنقول تاریخی و فرهنگی است که در کنار سایر ظرفیت‌های غنی میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری بستر مناسبی را برای جذب گردشگر خارجی و داخلی و توسعه و رونق استان فراهم خواهد کرد.

تجری افزود: تلاش برای تهیه پرونده ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان ادامه دارد و امید است در آینده نزدیک شاهد جمع بندی پرونده ثبت این اثر در راستای ثبت جهانی آن باشیم.

در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی به میزبانی کشور چین، پرونده راه آهن شمال به جنوب تحت نام "راه آهن سراسری ایران" به طول هزار و ۳۹۴کیلومتر که از مسیر ۷ استان کشور (گلستان، مازندران، تهران، قم، مرکزی، لرستان، خوزستان) عبور می‌کند درفهرست آثارجهانی یونسکو به ثبت رسید.

این مسیر از بندرترکمن در شمالی‌ترین نقطه آن آغاز و از بندرگز عبور میکند و استان گلستان به عنوان مقصد آغازین خط سراسری از اهمیت ویژ‌های برخوردار است.

راه آهن ایران با ویژگی و کارکرد صنعتی، فرهنگی و اقتصادی شاهدی از دوره آغازین صنعتی شدن کشور است.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.