بر اجرای اسناد مصوب شورای فرهنگ عمومی کشور در هفتاد و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی تاکید شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی  به اهمیت مقوله آب به عنوان یکی از اسنادمصوب شورای فرهنگ عمومی کشور و استفاده بهینه آن تاکید کرد.


بیشتر بخوانید 


حجت اسلام و المسلمین نوری گفت : باید مدیریت و نظارت‌ها در این حوزه بیشتر صورت گیرد، زیرا جریان‌های معاند به دنبال سوء استفاده از چنین مسائلی هستند.

او همچنین با اشاره به تشکیل کارگروه ملی ترویج مصرف بهینه آب در کشور بر تشکیل این کارگروه در استان تاکید کرد و خواستار ورود صدا و سیما و فضای مجازی برای تبدیل شدن آن به فرهنگ عمومی شد.

امام جمعه بجنورد در بخش دیگری از سخنانش به سگ گردانی در اماکن عمومی و مغایرت آن با فرهنگ اسلامی و پیامد‌های منفی آن در جامعه اشاره کرد و با توجه به این که برخی افراد با سگ گردانی در خیابان ها، پارک‌ها و فضا‌های عمومی سگ گردانی باعث ایجاد مزاحمت می‌شوند، خواستار برخورد با چنین مورادی شد.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی هم در این جلسه با توجه به نارضایتی گسترده مردم در خصوص افزایش پدیده سگ گردانی در اماکن عمومی از قبیل پارک ها، خیابان‌ها و مجتمع‌های مسکونی از این که ضوابط قانونی در این خصوص اعمال و با خاطیان برخورد می‌شود، سخن گفت.

حجت الاسلام «جعفری» تصریح کرد: سگ گردانی همچنین در منظر عمومی زمینه ساز انحراف از ارزش‌های اخلاقی و اسلامی است و با توجه به تشکیل پرونده‌های ایجاد رعب و وحشت، تهدید سلامت و بهداشت مردم و آلودگی صوتی به واسطه سگ گردانی در بسیاری از دادگاه‌ها می‌توان از این دست پرونده‌ها برای برخورد با این پدیده بهره جست.

بیگ زاده معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان شمالی با اشاره به این که معضل آب، بین المللی است و متاسفانه به سمت امنیتی شدن پیش می‌رود، به مقایسه میانگین مصرف آب در ایران و دنیا پرداخت و گفت: میانگین مصرف شهری آب در ایران ۲۵۰ در روز است، در حالی که مصرف میران آب بهداشتی دنیا به ازای هر نفر ۱۵۰ لیتر است، که این حجم مصرف یک معضل است.

او به کاهش ۵۰ درصد بارندگی امسال اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد باید طرحی تحت عنوان طرح همیار آب از سوی شرکت آب و فاضلانب خراسان شمالی در نظر گرفته و در آن وظیفه هر دستگاهی مشخص شود تا استفاده صحیح و بهینه از آب به عنوان یک گوهر گرانبها فرهنگ سازی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی هم به مصوبات جلسه گذشته که تشکیل کارگرو‌های مربوط به اجرای اسناد مصوب شورای فرهنگ عمومی کشور اشاره کرد و افزود: مقررشده بود تا پیگیری‌های مجدانه در این زمینه صورت بگیرد و این کارگروه‌ها ذیل شورای فرهنگ عمومی تشکیل شود که بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته کارگروه ارتقا فرهنگ توانمند سازی مددجویان از توسط کمیته امداد تشکیل شد.

حسین فرخنده شکل گیری جلسه برنامه ارتقای فرهنگ وقف به همت اوقاف و امور خیریه، تشکیل سند ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی، ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب از سوی مدیرکل آب و فاضلاب را از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای مصوبات جلسه پیشین شورای فرهنگ عمومی برشمرد و افزود: بر همین اساس، کارگروه سند برنامه ارتقای فرهنگ سلامت از سوی دانشگاه علوم، کارگروه ارتقای فرهنگ زیارت و گردشگری مذهبی و ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست، تشکیل شد.

فرخنده  از این که بیش از ۷۰ درصد وظایف تعریف شده در اسناد در اثر هماهنگی و هم افزایی و با استفاده از منابع موجود دستگاه‌ها قابلیت اجرایی دارد، با توجه به این که برای اجرای آن نیازمند تامین منابع مالی هستیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با هماهنگی سازمان برنامه وبودجه استان ردیف‌هایی برای ۹ دستگاهی که مسئولیت اجرای سند را دارند دیده شود، زیرا محرکی برای اجرایی شدن مصوبات است.

بر اساس این گزارش، مدیرعامل آبفای خراسان شمالی به ارائه گزارشی در خصوص میزان مصرف آب و وضعیت آن در استان پرداخت.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.