رئیس شورای عالی ریاستی در لیبی تصمیمات رئیس‌جمهور تونس را محکوم و آن را بستن راه‌های دموکراسی در این کشور توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «خالد المشری»، رئیس شورای عالی ریاستی لیبی به عنوان نخستین مقام یک کشور آفریقایی به تحولات شب گذشته در تونس و اقدام ناگهانی قیس سعید، رئیس‌جمهور این کشور در تعلیق فعالیت پارلمان و برکناری «هشام المشیشی»، نخست‌وزیر این کشور واکنش نشان داد.

او با «کودتا» خواندن این اقدام رئیس‌جمهور تونس اعلام کرد: هرگونه کودتا علیه نهاد‌های منتخب کشور را محکوم می‌کنیم.

المشری در پستی در صفحه کاربری رسمی خود در فیسبوک نوشت: «۱۴ فوریه ۲۰۱۴، کودتای [ژنرال خلیفه]حفتر بود و ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱، کودتای قیس سعید، چقدر امشب شبیه آن شب بود. ما کلیه کودتا‌ها علیه نهاد منتخب و بستن راه‌های دموکراسی را رد می‌کنیم.

در تونس نیز حزب‌های النهضه و الکرامه به علامه شماری از شخصیت‌های سیاسی برجسته از جمله «منصف المرزوقی» رئیس‌جمهور سابق این کشور، اقدام قیس سعید را محکوم و آن را نقض قانون اساسی تونس توصیف کردند.

راشد الغنوشی، رهبر حزب النهضه تونس و رئیس پارلمان این کشور، رئیس‌جمهور را به کودتا علیه انقلاب و قانون اساسی تونس متهم کرد و گفت: این تدابیر هیچ پشتوانه قانونی ندارد، ما نیز به شدت از اتخاذ چنین تدابیری ناخرسندیم، زیرا به تعبیری شفاف این کار کودتا علیه قانون اساسی، انقلاب و آزادی‌های عمومی و خصوصی است.

او افزود: تدابیر اعلام شده از سوی رئیس جمهور، باطل است و ما به فعالیت خود ادامه می‌دهیم، مجلس نمایندگان بر اساس نص قانون اساسی پابرجاست، با توجه به اینکه رئیس جمهور در کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد به موجب قانون، در چنین شرایطی فعالیت مجلس نمایندگان، دائمی است ضمن اینکه در اینگونه شرایط دولت نباید منحل شود.

نیرو‌های امنیتی و نظامیان تونسی مانع ورود رئیس و نمایندگان پارلمان به ساختمان مجلس شده‌اند و منابع محلی از درگیری مخالفان و موافقان این اقدام رئیس جمهور در مقابل ساختمان پارلمان خبر دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار