کارشناس مسائل بین‌الملل درباره هدف آمریکا از بازگشت به برجام توضیحاتی ارائه داد.

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهداف آمریکا از بازگشت به برجام اظهار کرد: آمریکایی‌ها قصد بازگشت به برجام را ندارند، بلکه به دنبال توافقی قوی تر و طولانی‌تر هستند که اکثر سیاستمداران آمریکایی هم این مورد را بیان کرده‌اند، البته باید گفت که طولانی‌تر کردن به این معنی است که بند‌هایی از برجام را که مدت زمان آن‌ها به اتمام می‌رسد را تغییر دهند و آن‌ها را تمدید کنند، برای مثال محدودیت زمانی ۸ ساله را به ۱۵ سال افزایش دهند.

وی درباره قصد آمریکا از تقویت برجام نیز گفت: آمریکا می‌خواهد فراتر از بحث هسته‌ای در سیاست خارجی، منطقه‌ای و امنیتی ایران دخالت کند و دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین هم همین اصرار طرف مقابل به گفت‌وگو درباره مسائل موشکی، منطقه‌ای و ... بود، چرا که آمریکایی‌ها به دنبال گرفتن امتیازات بیش‌تر از ایران بودند؛ در حقیقت باید گفت اگر آمریکا واقعا قصد بازگشت به برجام فعلی را داشت می‌توانست مانند دستور بایدن در بازگشت به توافق پاریس، دستور بازگشت به برجام را نیز صادر کند و یا همانطور که ترامپ با یک دستور از این توافق خارج شد بایدن با یک دستور اجرایی به آن برگردد که اگر این مورد اتفاق می‌افتاد ما می‌توانستیم بگوییم آمریکا علاقمند به بازگشت به برجام فعلی است، اما در حال حاضر آمریکا به دنبال توافقی فراتر از برجام است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره احتمال توافق دولت سیزدهم با آمریکا درباره برجام بیان کرد: با توجه به اینکه دولت سیزدهم از هفته‌های آتی کار خود را آغاز خواهد کرد و کشور با مشکلات اقتصادی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند، رئیس‌جمهور منتخب علاقمند است تا با آمریکا به توافق برسد، اما بعید است که آقای رئیسی تمایل به مذاکره درباره مسائل موشکی، منطقه‌ای و... را داشته باشد، از این جهت اگر آمریکایی‌ها به تغییر در برجام و گرفتن امتیازات بیش‌تر تلاش کنند احتمال توافق دولت سیزدهم با آمریکا کم‌رنگ‌تر از قبل می‌شود.

ایزدی درباره انزوای سیاسی آمریکا و ایران باتوجه به نتیجه مذاکرات گفت: با توجه به تفاوت‌های اساسی دولت بایدن با دولت ترامپ و استفاده دولت بایدن از ابزار‌های دیپلماتیک، آمریکا قدری از انزوای سیاسی که در دوران ترامپ با آن مواجه بود فاصله گرفته است. درباره ایران هم باید گفت که در تمام مسائل باید بر اساس منافع ملی عمل کرد، چرا که اگر در راستای منافع ملی عمل نشود مذاکرات با نتیجه‌ای که به سود ایران باشد تمام نخواهد شد و در این شرایط نباید توافقی که بر خلاف منافع ملی است انجام شود.

وی ادامه داد: آن مجموعه‌ای که اعتقاد داشت هر توافقی بهتر از عدم توافق است اکنون در بدنه دولت سیزدهم وجود ندارد و مردم نتیجه تفکر مجموعه قبلی را دیدند که نه تنها تحریم‌های ایران کم تر نشد بلکه در حال حاضر کشور با بیشترین تحریم‌ها روبه‌رو باشد. در مجموع اینکه بگوییم ما در انزوا قرار داریم یا آمریکا در انزوا قرار دارد جزو بحث‌های حاشیه‌ای است و بحث اصلی باید منافع ملی باشد نه صحبت‌هایی که کشور را به حاشیه بکشاند.

ایزدی در پایان به این مورد اشاره کرد: اکنون نباید سیاست خارجی و یا مشکلات داخلی معطوف به برجام و آمریکا شود، چرا که در این صورت آمریکایی‌‎ها به دنبال منافع بیش‌تر در قبال دادن کم ترین امتیازات آن هم روی کاغذ می روند که می‌تواند باعث مشکلات بیش‌تری برای کشور شود.
انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت خارجه ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
سلام: مذاکره و توافق مجدد با غرب و امریکا براساس عبرت ها و تجربه های تلخ تاریخی، محاسبات متقن وغیرقابل خدشه ذیل موجب حراج دادن مولفه های قدرت ، زیانبار برای اقتصاد،باج خواهی و زیاده خواهی دشمن، آب در هاون کوبیدن و باعث ممانعت ازپیشرفت کشور می گردد:
1- هدف امریکاه از مذاکره لغوکامل تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی مانده وتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران درهمه زمینه ها ی چهار گانه ازجمله درموضوعات هسته ای،حضورمنطقه ای،موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را درهمه علوم به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و با عمل نکردن به آن ،ایران چند باره رکب خورده و بازگشت کامل کشور به برجام یعنی پس ازطی هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون پیشرفته هسته ای.
3- عبرت های تاریخی معاصرمثل اعتماد دکتر مصدق به امریکا و سقوط دولت او،اعتمادو مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب ،یافتن تمام نقشه های نظامی وغیر نظامی آن و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او. مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلیق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.ومعاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
4- اساس، انگیزه و داستان وضع تحریم ها ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت وسپس گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف نهایی مذاکره هم از طرف غرب راهی برای به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری و جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو مردم ودر ادامه تغییر رفتار نظام و در نهایت تقییر رژیم است.
5- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند اهرم های حیاتی قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
6- به لحاظ عدم لغو کامل همه تحریم ها از طرف غرب و با بدعهدی احتمالی امریکا و اروپا پس از مدتی برگشت دوباره تحریم ها،اقتصاد و معیشت مردم به لحاظ وابستگی به تحریم ها و شرطی شدن در مقابل آن بسیار ضربه پذیر وآسیب زا می شود.
7- درصورت بازگشت به برجام وعضویت در آن از طرف آمریکا، به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریم ها را ازطریق قطعنامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
8- در صورت مذاکره موشکی وحضور منطقه ای ایران برای جنگ با داعش و ترروریست و به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب خودغارت کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی خون آشام را به جان،مال ملت بیاندازند.
9- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی و یا بیشتر آن بابرچسب های چهار گانه هسته ای ، موشکی ،حضور منطقه ای ایران و حقوق بشراست.اگرغرب و امریکا یک موضوع از تحریم یعنی هسته ای را بردارند سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای باج دادن فاجعه بارسایراهرم های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
10- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم مذاکره کننده ایرانی از امریکا درخواست لغو نشده است برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی، هممراه با فریبمضحک و بی خاصیت است .
11- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا باید بی خاصیت وخنثی کرده و ازبین برد و امریکا را از حربه تحریم و سپس مذاکره مایوس کرداز جمله راهکارها:استفاده درهمه حوزه های علمی،فنآوری و تولیدی ازجوانان نخبه ، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهای برترصنعتی،استفاده از قرار گاه سازندگی و شرکت مپنا به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها، ،جذب سرمایه عظیم ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید، اصلاح نظام بانکی و کنترل تورم تک رقمی ،ممنوعیت قطعی هرگونه تعطیلی واحد ها وشرکت هایی تولیدی از طرف بانک ها،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ، تک نرخی کردن ارز وحذف قطعی ارز 4200 تومانی که این ارز رانت زا و فساد آفرین بوده و باعث نابودی تولید داخلی می شود،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون علاوه بر خود کفایی دارای اهداف صادراتی برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی ( کالاهای اساسی ونهاده های دامی)،شناسایی و نصب رایزن کارامد و امین اقتصادی درکشورهای همسایه ،همسو و غیر همسوبرای جهش صادرات ،برنامه ریزی صادرات به همسایگان ازمیزان2درصد کنونی به 20 درصد طی برنامه 4 ساله یعنی رسیدن به حدود 200میلیارد دلارصادرات به 15 کشورهمسایه، حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی وبا وضع تعرفه باز دارنده کالاهای خارجی مبازره هدفمند با قاچاق و فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، ممنوعیت وقطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به مواد پتروشیمی در صنایع با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ،تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای همسایه، داخلی سازی با کیفیت خودرو با پلتفرم پیشرفته کاملا ایرانی و بومی، داخلی سازی با کیفیت و صادرات محورلوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی بیگانه عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد و معیشت مردم شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت تشنه مذاکره وغربگرا، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری فزاینده، جهش عجیب و غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
درسته امیدواریم منافع ملی مورد توجه قرار گیرد و مثل قبل راحت فدای منافع جناحی نشود
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۰۴ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
یاخدا
آخرین اخبار