در یک نشست خبری رئیس انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا به پرسش خبرنگاران درباره تولید واکسن کرونا توضیح دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ویسنته ورز بنکومو رئیس انستیتو فینلای کوبا در نشست خبری مشترک با رئیس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تولید واکسن کرونا اظهار کرد: موسسه انستیتو فینلای کوبا بیش از ۳۰ سال پیش برای کنترل اپیدمی‌های مختلف تاسیس شد و واکسن‌های مختلفی را در دهه‌های اخیر تولید کرده است. فلسفه شکل گیری این انستیتو برای تولید واکسن پنوموکوک بود و سپس دولت کوبا تصمیم گرفت این موسسه را به عنوان یک موسسه واکسن ساز توسعه بدهد. فیدل کاسترو به طور خاص نقش موثری در این داشت که این موسسه رشد پیدا کرده و به وضعیت حال حاضر برسد. 

وی ادامه داد: واکسن فعلی که با همکاری مشترک با ایران در حال تولید است، اولین واکسن بر پایه شیمی محسوب می‌شود و این واکسن بر چایه همان چهارچوبی است که برای تولید واکسن پنوموکوک از ان استفاده کرده بودیم و ۱۵ سال طول کشید تا این پلتفرم تولید واکسن را بتوانیم راه اندازی کنیم، در ابتدا قرارداد تولید واکسن پنوموکوک همکاری مشترکی با انستیتو پاستور ایران شکل گرفت زیرا مشکل و چالش جدی ما و ایران این بود که واکسن‌های پنوموکوک در آمریکا تولید می‌شود و دسترسی به این واکسن برای کوبا و ایران چالش جدی ایجاد می‌کرد و بنابراین به دلیل تحریم‌های آمریکا ما تصمیم گرفتیم که این همکاری مشترک را بین ایران و آمریکا رقم بزنیم تا واکسن پنوموکوک را برای کودکان ایران و کوبا تولید کنیم.

رئیس انستیتو فینلای کوبا افزود: اولین همکاری ما با انستیتو پاستور ایران در زمینه علمی و فناوری حدود ۴ سال پیش برای تولید واکسن پنوموکوک شکل گرفت و با شیوع کووید ۱۹ همه شگفت زده شدیم و می‌دانستیم باید پاسخ سریعی به این پاندمی بدهیم  و ما تجربه واکسن پنوموکوک را برای تولید واکسن کووید ۱۹ به کار گرفتیم و  همکاری مشترک ایران و کوبا برای تولید واکسن با نام سوبرانا ۲ در کوبا و در ایران با نام پاستوکووک شکل گرفت.

وی ادامه داد: این همکاری مشترک بر پایه واکسنی است که در کوبا «سوبرانا ۲»  و در ایران «پاستوکووک» نامیده می‌شود و هدف گذاری این واکسن پیشگیری از عفونت بیماری و انتقال ویروس است. الان خوشحالم که بگویم که توانستیم فاز سه کارآزمایی بالینی در کوبا را با موفقیت به پایان برسانیم و خیلی خوشحالم که اثربخشی واکسن در کشور کوبا و در کارآزمایی بالینی فاز سه ۹۱.۲ درصد نشان داده شده است و این واکسن ۹۱.۲ درصد از فرم‌های علامت دار بیماری پیشگیری  می‌کند و خوشحالم بگویم که این واکسن ۷۵ درصد در پیشگیری از عفونت و انتقال بیماری اثر داشته است وجای خوشحالی دارد با این واکسن می‌توانیم علاوه بر اینکه جلوی بیماری را می‌گیریم جلوی انتقال ویروس را هم بگیریم و به همین دلیل این واکسن قوی و قابل اتکاست.

رئیس انستیتو فینلای کوبا گفت: کارآزمایی بالینی واکسن در ایران هم در چندین استان با موفقیت پیش می‌رود و بر اساس نتایج فاز ۳ کارآزمایی بالینی که در ایران انجام شد و در هفته های آینده نتایج آن مشخص می‌شود بر اساس یافته‌های مشترک ایران و کوبا مستندات قوی را برای ارائه به سازمان جهانی بهداشت برای گرفتن مجوزهای لازم از این سازمان بین الملی خواهیم داشت،  چیزی که انتظار داشتیم این بود که واکسن بی خطر باشد که نتایج فعلی ما هم این را نشان می‌دهد.

وی افزود:  ما واکسن کونژوگه را که پلتفرم تولید این واکسن است به صورت معمول در کودکان هم استفاده می کنیم که نشان می دهد این واکسن بی خطری است، به همین دلیل هم ما فاز یک و دو کارآزمایی بالینی این واکسن را در کودکان در کشور کوبا آغاز کردیم و خوشبین هستیم که تا آخر تابستان بتوانیم به نتایج مطالعه روی کودکان دست پیدا کنیم و این برای افرادی مثل من که پدربزرگ هستند خوشحال کننده است که بتوانیم بچه های خود  را از پاییز به مدرسه بفرستیم.

رئیس انستیتو فینلای کوبا بیان کرد: نکته مهم این است که زمانی که کارآزمایی بالینی را در کشور کوبا انجام می دادیم سویه غالب در کشورمان سویه آفریقای جنوبی بود و 74 درصد واریانت هایی که شناسایی کردیم از آفریقای جنوبی بود که یک واریانت واکسن گریز محسوب می‌شود. بنابراین اثربخشی 91.2 درصدی واکسن سوبرانا در شرایطی بود که واریانت آفریقای جنوبی در کشور کوبا در حال گردش بود

وی بیان کرد: ما در عین حال مطالعه خود را بر اساس دو دوز سوبرانای ۲ در کشور کوبا انجام دادیم  و مطالعه نشان داد که اثربخشی این واکسن در دو دوز به تنهایی 65 درصد است که با استفاده از دوز یادآور «سوبرانا پلاس» می توانیم به 91.2 در شرایط پر چالش از نظر واریانت های در گردش ارتقا دهیم و این برای ما یک ایده خیلی خوب بود که بخواهیم از این سوبرانا پلاس به عنوان دوز یادآور در افرادی که سابقه ابتلای قبلی به بیماری داشتند، استفاده و برای آنها تک دوز واکسن را تزریق کنیم.

ویسنته افزود: شاید ایمنی جمعی ناشی از واکسن بتواند برای واریانت‌های در گردش فعلی پاسخگو باشد اما این دغدغه جدی وجود دارد که واکسن ها برای  واریانت‌های بعدی نتوانند پاسخگو باشند، اما سوبرانا پلاس این قابلیت را دارد که با تغییراتی در برابر واریانتهایی که ممکن است در آینده چالش بشری باشد پاسخگو باشد و خیلی خوشحال هستم که بگویم بعد از انجام فاز یک و دو کارآزمایی بالینی دریافتیم که با تزریق تک دوز سوبرانا پلاس در افرادی که سابقه ابتلای قبلی به بیماری داشتند افزایش معنادار و ۱۰۰ برابری آنتی بادی را شاهد باشیم.

رئیس انستیتو فینلای کوبا گفت: ما بر اساس اولویت‌های مشترکی که بین ایران و کوبا تعریف شده بود برای آنکه بتوانیم واکسن خوبی تولید کنیم، خوشبختانه همکاری علمی و تکنولوژی مشترک و موثری داشتیم و مشارکت انستیتوپاستور ایران یک مشارکت جدی علمی در تولید واکسن فعلی بود و امیدوارم که بتوانیم در هفته‌های آینده نتیجه به ثمر رسیدن همکاری مشترک با انستیتوپاستور ایران و دکتر بیگلری را به طور مشترک جشن بگیریم.

 وینسنته گفت: اگر ظرفیت تولید واکسن پاستو کووک در ایران در ابتدا به حد مطلوب نرسد، نصف واکسن تولیدی در کوبا را به ایران می‌دهیم.

وی بیان کرد: باید توجه داشت در شرایط کرونایی مسافرت سخت است و اگر من به ایران آمده ام برای این است که به شبهات پاسخ دهم و باید بگویم ما یک همکاری خوب با ایران داریم و نتیجه این همکاری این است که یک به اضافه یک جوابی بیشتر از ۲ خواهد داشت و این نتیجه همکاری ما با انستیتو پاستور است که از این همکاری خشنود هستیم.

ویسنته درباره دوز یادآور واکسن بیان کرد: سوبرانا پلاس یک دوز یادآور برای سوبرانا ۲ برای استفاده در افرادی است که سابقه بیماری دارند. در عین حال مطالعات تکمیلی انجام می‌دهیم که شواهد گویاست که واکسن سوبرانا پلاس حتی می‌تواند به عنوان دوز یادآور سایر واکسن‌ها هم استفاده شود همچنین شواهدگویای آن است که سوبرانا پلاس ایمنی مناسبی در برابر واریانت‌های جهش یافته ایجاد می کند. در عین حال این ظرفیت باز مهندسی برای تغییرات این واکسن وجود دارد تا در برابر سایر واریانت‌ها ایمنی مناسب ایجاد کند.

وی درباره کارآزمایی واکسن بر کودکان اظهار کرد: انتظار داریم نتایج فاز دوم کارآزمایی بالینی تا آخر تابستان مشخص شود و در عین حال به نظر نمی‌رسد نیازی به انجام فاز سه کارآزمایی بالینی در کودکان باشد و خوشبین هستیم که اجازه مصرف اضطراری در کودکان را کسب کنیم.

ویسنته درباره ارزیابی تیم کوبا از سایت کارآزمایی بالینی ایران در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: تیم بالینی ما در یک هفته گذشته از بازدیدهایی که از مراحل کارآزمایی ایران داشتند، هیجان زده شدند. انجام کارآزمایی بالینی با توجه به چالش ها پیچیده بود و  آنچه همکارانم اعلام کردند این بود که استانداردهای لازم در کارآزمایی بالینی بالات راز استاندارهای جهانی بوده است و همچنین به من گفتند خیلی چیزها از این کارآزمایی بالینی یاد گرفتند.

وی ادامه داد: به جز ایران شرکای علمی دیگری برای تولید واکسن کرونا داریم و محققینی از ایتالیا، فرانسه و چین همراهی می‌کنند و از نظرات آنها برای ارتقای واکسن استفاده کردیم.

ویسنته درباره پلت فرم واکسن سوبرانا بیان کرد: اضافه کردن توکسئوتید کزاز به پروتئین نوترکیب هم افزایش ایمنی ایجاد می‌کند واین نقطه قوت این واکسن است و سوبرانا علاوه بر ایمنی از عفونت و بیماری پیشگیری می‌کند و این برتری این واکسن در برابر سایر واکسن‌هاست و بسیاری واکسن‌ها در برابر عونت کارایی خوبی ندارند و این واکسن دو جزء مجز دارد که هر کدام خاصیت خود را دارد که با اتصال آن سیستم ایمنی این دو جزء را واحد شناسایی می‌کند و پاسخ بهتری می‌دهد.

وی درباره پیش بینی از حضور کرونا در آینده بیان کرد: عوامل مدیریتی و سیاسی در پایان کرونا تاثیرگذار است. متاسفانه واکسن توزیع عادلانه‌ای در دنیا نداشته است و کشورهای ضعیف دسترسی مناسبی به واکسن ندارند در نتیجه ویروس این فرصت را خواهد داشت که در کشورهای ضعیف گردش و موتاسیون داشته باشد و این موتاسیون مجدد به کشورهایی که واکسن زدند بازگردد و آنها را دچار چالش کند و دسترسی همه کشورها به واکسن بسیار اهمیت دارد و برخلاف باور عموم جنگ شرکت های واکسن ساز نیست و جنگ ویروس و بشیریت است و در حال حاضر  تولید کنندکان واکسن یکدیگر را حمایت می‌کنند زیرا اگر بتوانیم واکسن موثر تولید کنیم به داد بشریت رسیده ایم و امیدواریم در جنگ با ویروس پیروز شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.