شاهوردی مجری پروژه اراک - خرمآباد در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه آزادراه اراک-خرم آباد بخشی از مهمترین کریدور آزادراهی کشور در اتصال نواحی شمال کشور به بندر امام خمینی (ره) است و نقش مهمی در جابهجایی بار و مسافر در طول این کریدور دارد، تصریح کرد: این کریدور کوتاهترین مسیر جادهای کشور از دریای خزر به دریای خلیج فارس است.
شاهوردی با بیان اینکه آزاد راه اراک - خرم آباد در ۴ قطعه در حال ساخت است، گفت: روز پنج شنبه این هفته با دستور رئیس جمهور قطعه ۲، ۳ و ۴ این پروژه به طول ۶۸ کیلومتر به بهره برداری میرسد.
او ادامه داد: قطعه یک این آزادراه هنوز به مرحله اجرایی و بهره برداری نرسیده و مهندسان در حال اجرای این پروژه هستند.
مجری پروژه اراک خرمآباد بیان کرد: این کریدور از بندر امام خمینی (ره) آغاز و با عبور از اهواز، اندیمشک، خرم آباد، اراک، سلفچگان و قم به تهران میرسد.
او ادامه داد: در حال حاضر بخش مهمی از این آزادراه حدفاصل اراک تا بروجرد به طول ۶۸ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی به بهره برداری میرسد.
شاهوردی با بیان اینکه تکمیل این آزادراه موجب پویایی و پایداری شبکه آزادراهی کشور میشود، افزود: این آزادراه اتصال بین آزادراه اراک- سلفچگان- ساوه و خرم آباد - پل زال را برقرار میکند که در آینده با امتداد آزادراه به سمت سلفچگان و قم و اتصال به آزادراه حرم تا حرم شبکه گسترده و پیوسته آزادراهی فراهم میشود.
مجری پروژه اراک خرمآباد بهره برداری از این بخش از آزادراه حدفاصل اراک تا خرم آباد را موجب کاهش ۳۳ کیلومتری طول مسیر دانست و ادامه داد: با بهرهبرداری از این قسمت زمان سفر ۴۰ دقیقه کاهش مییابد، حدود ۶۵ میلیون لیتر سالیانه در مصرف بنزین صرفه جویی میشود و با کاهش تصادفات ۱۴۷ میلیارد ریال و کاهش زمان سفر۱۲۰۰ میلیارد ریال صرفهجویی سالیانه انجام میگیرد.
شاهوردی با بیان اینکه بهرهبرداری از این آزادراه موجب گشایش گرههای ترافیکی شهرهای اراک، بروجرد و خرم آباد میشود، افزود: این آزادراه دارای ۸.۵ کیلومتر تونل و ۲ کیلومتر پل است که با بهرهبرداری از آن عبور از سه گردنه برفگیر و سخت رازان، زاغه و زالیان تسهیل میشود.
مجری پروژه اراک خرمآباد با تاکید بر اینکه با اجرا و ساخت این آزاد راه زمینه برای اشتغال بیش از ۲۵۰۰ نیروی انسانی ایجاد میشود، افزود: این قطعات ۶۷ کیلومتر طول دارند و ارزش روز آنها ۵۵۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود.
او یادآور شد: این آزادراه با مشارکت بخش خصوصی و سهم ۴۰ درصدی این بخش تامین مالی و احداث شده است.
شاهوردی بیان کرد: تکمیل بخشی از کریدور ترانزیتی بندر انزلی، آستارا و نوشهر به بندر امام خمینی (ره)، روانسازی ترافیک عمومی به منظور پوشش تردد روزانه ۲۰ هزار وسیله نقلیه در سال اول افتتاح طرح، رفع گرههای ترافیکی در محدوده شهرهای اراک، بروجرد و خرمآباد، ایجاد بستر مناسب حملونقل بینالمللی کالا و جا به جایی مسافر از طریق آزادراه، کاهش آلایندگی محیط زیست، و کاهش نقاط حادثهخیز از جمله اهداف این طرح است.
انتهای پیام/