کارشناس شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: منابع بانکی استان‌ها ۴۵ درصد از کل منابع کشور می‌باشد و از این مقدار، خراسان رضوی با ۴.۳ درصد منابع رتبه سوم را دارد.



به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جواد کدخدا مزرجی، کارشناس شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به پرداخت تسهیلات رونق تولید به بیش از ۱۵۰ واحد در خراسان رضوی گفت: براساس اطلاعات ارائه شده در وب سایت بانک مرکزی، ۵۵ درصد منابع بانکی کشوری مربوط به استان تهران است. این استان ۶۵ درصد از مصارف بانکی کشور را نیز در اختیار دارد، منابع بانکی سایر استان‌ها ۴۵ درصد از کل منابع کشور می‌باشد و از این مقدار، خراسان رضوی با ۴.۳ درصد منابع بعد از تهران و اصفهان رتبه سوم را دارد. در بحث مصارف نیز از ۳۵ درصد مصارف سهم سایر استانها، ۳.۲ درصد بعد از تهران و اصفهان متعلق به استان ماست.

او افزود: از سال ۱۳۹۵ تا پارسال همواره رتبه دوم بین استان‌ها و رتبه سوم کشور را داشته ایم.

 نماینده شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی ادامه داد: از سال ۱۳۹۰، مصارف استان خراسان نسبت به منابع، ۹۳ درصد بوده و در سال ۹۲، ۷۹ درصد، سال ۹۵، ۵۹ درصد، سال ۹۶، ۵۷ درصد و سال ۹۷، این نسبت ۵۴ درصد بوده و روندی نزولی داشته ایم؛ اما در سال ۹۸ این رقم به ۵۴.۸ درصد رسیده و تا سال ۹۹ به ۶۰.۸ درصد رسیده، این ارتقا شاخص در استان، عدد بزرگی است.


بیشتر بخوانید



کدخدا مزرجی بیان کرد: البته ارقامی که عنوان شد مربوط به آمار‌های بانک مرکزی است؛ بانک‌های عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان ۷۹.۷۳ درصد نسبت مصارف به منابع بانکی داشته اند. نکته اینجاست که پول بخش خصوصی در بانک خصوصی است و اکثر این بانک‌ها در کمیسیون عضو نیستند و ما نمیتوانیم اطلاعات لازم را از آن‌ها دریافت نماییم.

او تصریح کرد: رتبه خراسان رضوی در حوزه نسبت مصارف به منابع، در سال ۹۰، در میان دیگر استان‌ها ۲۷ بوده است، در سال ۹۲، رتبه ۲۶، در سال ۹۳، رتبه ۲۷ و در سال ۹۹ رتبه ۲۴ را داشتیم. این اعداد نشان میدهد که ما عملکرد متوازنی در این سال‌ها داشته ایم.

کارشناس شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی تاکید کرد: استان ایلام در سال گذشته ۱۰۰ درصد نسبت مصارف به منابع بانکی داشته؛ اما این رقم در سال ۹۸، ۲۱۴ درصد بوده، در مجموع نسبت مصارف به منابع بانکی تمامی استان‌ها در سایت بانک مرکزی کاهش یافته است.

کدخدا مزرجی اظهار کرد: به نظر می‌رسد رویه درستی تا به امروز داشته ایم و براساس الگویی که در استان تعریف کرده ایم، به هدف ۸۰ درصدی نسبت مصارف به منابع برای بانک‌های عضو کمیسیون هماهنگی رسیده ایم.

او در تشریح مشکلات مربوط به پرداخت تسهیلات بانکی افزود: مشکل اصلی در بخش کشاورزی، نرخ سود تسهیلات بانکی است. همچنین، در سال ۹۹، ۴۰۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش صنعت در استان پرداخت شده است؛ اما در آمار سازمان صمت این ارقام وجود ندارد. همچنین، ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی و ۵۰۲ هزار میلیارد ریال در بخش‌های خدمات و ساختمان و... تسهیلات پرداخت شده است.

کارشناس شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه وثایق روستایی، بسیاری از املاک سهل البیع نیست یا در محل اجرای طرح نیست. در بخش صنعت نیز مشکلات زیادی وجود دارد؛ تسهیلات تقاضاشده ۹۹ درصد واحدها، با گردش مالی شان مطابقت ندارد. شرکت‌ها باید ابتدا فروش واقعی خود را اعلام کنند و براساس آن تقاضای تسهیلات نمایند. موضوع دیگر اینکه اکثر صنایع نسبت مالکانه خود را افزایش نمی‌دهند و موضوع ذینفع واحد و مشمولان ماده ۱۴۱ نیز از دیگر مشکلات موجود است.

 

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.