بیات گفت: اجرای عملیات آبخیزداری و ایجاد سازه‌های مکانیکی از تکرار فاجعه سیل سیجان در سال ۱۳۹۴ جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، اصغر بیات، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به  این که اجرای عملیات آبخیزداری و ایجاد سازه‌های مکانیکی از تکرار فاجعه سیل سیجان در سال ۱۳۹۴ جلوگیری کرد،گفت:  اجرای عملیات آبخیزداری و ایجاد سازه‌های مکانیکی در زمان وقوع بارش‌های سیل آسا کنترل سیلاب را به خوبی انجام داده است و نقش بسیار مهمی در کنترل رسوبات ناشی از سیلاب داشته است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز  با بیان این که در حوضه آبخیز سیرا روستا‌های کل ها، کلوان، اویزر، لیلستان و سیرا قرار دارند، افزود: در دهه ۸۰ اقدامات آبخیزداری زیادی در این حوضه انجام شد، ولی با توجه به اقبال مناسب چند سال اخیر به طرح‌های آبخیزداری به خصوص تخصیص اعتباری از صندوق توسعه ملی، موجب به روزرسانی اقدامات آبخیزداری در حوضه‌های بحرانی به خصوص حوضه سد کرج شد.

بیات گفت: این اقدامات در قالب طرح با عنوان مطالعات دامنه جنوبی البرز انجام شد که به منظور سازه‌های اجرا شده در سال‌های گذشته ارزیابی شد تا سازه‌هایی که نیاز به مرمت یا تکمیل داشتند، اقدامات مناسب اجرا و یا سازه‌های جدید ایجاد شود.

او با اشاره به تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی با دستور مقام معظم رهبری از سال ۱۳۹۷، افزود: با تخصیص این اعتبارات بیشتر اقدامات در حوضه سیرا در سال‌های ۹۸ و ۹۹ اجرا شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری  البرز  اجرای این اقدامات را در کاهش مخاطرات سیل بسیار اثربخش دانست و گفت: در اجرای این طرح ها، در بالادست روستای کل‌ها اقدامات خوبی داشتیم به طوری که ۷۰۰ متر سازه گابیون، ۲ هزار متر سازه سنگ و ملات و تعدادی هم سازه خشکه چین انجام شده است.

او گفت: با وقوع سیلاب در بالادست روستای کلها، مخزن سازه‌های گابیون بالادست روستای کل‌ها به طور کامل پر شد و هیچ رسوبی از سازه‌ها پایین نیامد و فقط مقدار کمی آب روان با رسوبات ریزدانه از سرریز سازه‌ها خارج شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز  با بیان این که حوضه‌ای که سیل را در آن شاهد بودیم یک زیرحوضه فرعی است، افزود: اقدامات آبخیزداری در حوضه‌های اصلی انجام شده که اگر این اقدامات نبود در این زیرحوضه فرعی شاهد سیلاب مخربی بودیم که خسارات وارده فقط خسارت به چند ماشین، خانه و یا دیوار باغ نبود و به احتمال زیاد شاهد سیلابی همچون حادثه سیل سیجان در سال ۱۳۹۴ می‌بودیم.

بیات گفت: تمام خانه‌های مردم در حاشیه رودخانه اصلی ساخته شده و سازه ایجاد شده در بالا دست روستا همچون سازه روستای کندر در سال ۹۴ عمل کرد که اگر چه بارشی همچون سیجان داشت، ولی به دلیل ایجاد سازه‌های مناسب در بالادست روستا هیچ خسارت جانی و مالی در آن منطقه انجام نشد.

او به نمونه دیگری از اقدامات آبخیزداری که جلوی خسارات سیل را گرفت اشاره کرد و افزود: سال گذشته در حوضه تکیه سپهسالار واقع در جاده چالوس نیز شاهد بارشی شدید و وقوع سیلاب بودیم که سازه های سنگ و ملاتی که در بالادست این روستا ایجاد شده بود مانع هر گونه اتفاق و سیلی شد.

انتهای پیام / ر . ن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.