درخواست ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی برای نظارت بر اقدامات جمهوری آذربایجان

نخست وزیر ارمنستان گفت: جمهوری آذربایجان با نادیده گرفتن همه پیشنهادات برای حل وضعیت فعلی در مرز بین دو کشور، به اقدامات تهاجمی خود ادامه می‌دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، نیکول پاشینیان، ننخست وزیر ارمنستان در جلسه امروز خود( پنج شنبه) با اعضای دولت اعلام کرد: با افزایش تنش‌ها در مرز با جمهوری آذربایجان از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) می خواهیم که گروهی را به منظور نظارت بر رفتار ایروان و باکو در مرز مستقر کند.

 سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) یکی از سازمان‌های فعال نظامی و چندمنظوره در حوزه آسیای میانه و قفقاز است که از سوی روسیه تشکیل شده و هدف آن متحد نگه داشتن کشورهای همسایه و محدود کردن زمینه گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نفوذ آمریکا در میان آنهاست. 

نخست وزیر ارمنستان در این جلسه گفت: فعالیت نیرو‌های مسلح جمهوری آذربایجان که به طور غیرقانونی در مرز ارمنستان مستقر شدند، تنها برای بی‌اعتبار کردن قوانین سازمان پیمان امنیت جمعی است.

او اضافه کرد: جمهوری آذربایجان نه تنها دست به اقدامات تحریک آمیز می‌زند بلکه ما را نیز به انجام آن متهم می‌کند. ایروان به عنوان عضوی از سازمان پیمان امنیت جمعی که ریاست آن را در ماه سپتامبر به عهده خواهد گرفت، مسئولیت خود را در جلوگیری از تهدید‌های امنیتی و جلوگیری از درگیری متحدان در عملیات جنگی می‌داند؛ بنابراین من می‌گویم که هرگونه اقدامات تحریک آمیز توسط نیرو‌های مسلح ارمنستان غیرممکن است. برای بررسی اتهامات متقابل ما با جمهوری آذربایجان، یک گروه نظارتی از سوی این سازمان می‌تواند در کل مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان مستقر شود.

نخست وزیر ارمنستان اضافه کرد: با وجود تلاش‌های دولت ارمنستان و جامعه جهانی، اوضاع در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان ناآرام است و جمهوری آذربایجان همچنان با نادیده گرفتن همه پیشنهادات جامعه جهانی برای حل وضعیت فعلی در مرز بین دو کشور به اقدامات تهاجمی خود ادامه می‌دهد.

دور جدید جنگ بین این دو کشور در ماه نوامبر پس از امضای آتش بس باکو و ایروان با میانجیگری مسکو پایان یافت، اما اوضاع در منطقه همچنان متشنج است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار