وزارت امور خارجه هند از احتمال برگزاری نشستی چهارجانبه با حضور ایران در خصوص بندر چابهار خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری تایمز هند، وزارت امور خارجه هند روز پنجشنبه اعلام کرد هند، ازبکستان، ایران و افغانستان احتمالا نشستی چهارجانبه را تحت چارچوبی چهارجانبه در اواخر سال جاری میلادی در خصوص استفاده مشترک از بندر چابهار برگزار کنند.

بر اساس گزارش، «آریندام باغچی» سخنگوی وزارت امور خارجه هند در نشستی مطبوعاتی گفت هند پیشنهاد داده است تا این بندر شامل چارچوب «راهگذر بین المللی شمال- جنوب» (INSTC) شود.

او همچنین گفت: هند پیشنهاد داده است تا این بندر شامل چارچوب راهگذر بین المللی شمال- جنوب شده و از کارگروه چارجانبه هند، ازبکستان، ایران، افغانستان در خصوص استفاده مشترک بندر چابهار استقبال کرده است.

آریندام باغچی همچنین تصریح کرد: این نشست احتمالا در نیمه دوم سال جاری (میلادی) برگزار خواهد شد. از دسامبر ۲۰۱۸ بندر چابهار شاهد عبور ۱۳۴ کشتی و ۱۴ هزار و ۲۵۸ TEU (واحد معادل بیست پا که اغلب برای توصیف ظرفیت کشتی کانتینری و پایانه‌های کانتینر استفاده می‌شود) کانتینر و بیش از ۲۰۸ تن محموله‌های عمومی و فله بوده است.

گفتنی است اظهارات سخنگوی وزارت خارجه هند در حالی بیان شده است که «اس. جایشانکار» وزیر خارجه هند دو هفته پیش در کنفرانسی مرتبط در تاشکند، پایتخت ازبکستان، از بندر چابهار به عنوان یک «هاب ترانزیتی» در منطقه نام برد.

به نوشته نشریه تایمز هند، بندر چابهار که از سوی هند، ایران و افغانستان توسعه داده شده است، روابط تجاری را میان این سه کشور در سایه مخالفت پاکستان با اعطای دسترسی ترانزیتی به دهلی نو تقویت می‌کند. بر پایه این گزارش، هند از طریق این بندر به راحتی می‌تواند پاکستان را دور زده و از طریق ساحل غربی خود دسترسی ترانزیتی داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار