به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محمدصالح خالقی، دبیر شبکه ملی فن بازار، با اشاره به کسب عنوان برترین فن بازار منطقهای کشور برای سومین سال متوالی از سوی فن بازار منطقهای استان یزد گفت: فن بازار منطقهای استان یزد در سال ۹۴ به شبکه ملی فن بازار اضافه شده و پارک علم و فناوری یزد به عنوان متولی این فن بازار، در مقوله توسعه بازار تاثیر گذار است.
خالقی با بیان اینکه در اکوسیستم نوآوری و فناوری دو موضوع توسعه فناوری و توسعه بازار فناوری مطرح است، گفت: موضوع توسعه فناوری از سوی نهادهای مختلف بسیار مورد بحث قرار گرفته و در حال حاضر تنها ساز و کار مداوم و فرایندی در حوزه توسعه بازار فناوری، مقوله فن بازار است.
او یکی از وظایف شبکه فن بازار ملی ایران را توسعه فن بازارهای منطقهای در استانهای مختلف کشور دانست و گفت: مهمترین اولویت و هدف فنبازارهای تخصصی و منطقهای که بازوی اجرایی شبکه ملی فنبازار هستند، به همرسانی دو سوی عرضه و تقاضا در زنجیره فناوری و نوآوری است.
خالقی افزود: تا کنون بیش از ۲۵ فن بازار منطقهای در استانها ایجاد شده که با ادامه این روند امسال، تمامی استانها تحت پوشش حمایت از عرضه و تقاضای فناوری قرار میگیرد.
او تصریح کرد: توسعه فن بازارهای تخصصی، توسعه شبکه بروکری، ایجاد سامانه آنلاین فن بازار ملی ایران و برگزاری رویدادهای توسعه بازار، از دیگر وظایف شبکه ملی فن بازار ایران است.
دبیر شبکه ملی فن بازار، در زمینه فن بازارهای منطقه ای، گفت: تولیت دفاتر فن بازار منطقهای با یک نهاد دولتی مرتبط به فناوری است، که در فن بازار یزد این مسئولیت بر عهده پارک علم و فناوری یزد بوده است و فعالیت اجرایی آنها را هم یک کارگزار متخصص در امور توسعه بازار انجام میدهد.
خالقی با بیان اینکه یک شورای راهبری به ریاست استاندار هر استان نیز برای تسهیل راهبری و برداشتن موانع فن بازارهای منطقهای فعالیت میکند، گفت: فعالیت دفتر فن بازار منطقهای این است که در محدوده جغرافیایی خود با توجه به دستورالعمل ها، آموزش ها، امکانات و شبکه فن بازار ملی، مبادلات را تسهیل کند.
دبیر شبکه ملی فن بازار افزود: مجموعه اضلاع فن بازار منطقهای یزد، شامل متولی، کارگزار و شورای راهبردی بسیار خوب و فعال عمل کرده اند.
او عملکرد کارگزار فن بازار منطقهای استان یزد را از عوامل مهم در برتری این فن بازار دانست و گفت: شرکت سورنا با مدیریت قوی و پرسنل متخصص، یکی از برترین شرکتهای فعال در حوزه توسعه بازار در کشور است و یکی دیگر از عوامل موفقیت فن بازار یزد هم ثابت بودن کارگزار در طول فعالیت فن بازار بوده است.
خالقی افزود: جلسات شورای راهبری در استان یزد نیز به طور منظم برگزار شده و این سه رکن زمینه ساز چند سال متوالی برتری فن بازار یزد به عنوان بهترین فن بازار منطقهای کشور بوده است.
او نود درصد امتیازهای در نظر گرفته شده برای این انتخاب را مربوط به نحوه اجرای برنامههای ابلاغی شبکه ملی به فن بازارهای منطقهای دانست و گفت: ما در ابتدای هر سال برنامهای را به دفاتر فن بازار منطقه ای، ابلاغ میکنیم که در پایان سال ۹۹، بیشترین نزدیکی فعالیتها به برنامه ابلاغی مربوط به فن بازار یزد بوده است.
دبیر شبکه ملی فن بازار افزود: شاخصهای عملیاتی این برنامهها در چهار حوزه بازاریابی محصولات دانش بنیان فناورانه، سرمایهگذاری و تسهیل آن در اکوسیستم استان، رفع نیاز فناورانه توسط شرکتهای دانش بنیان و جریان سازی موضوع توسعه بازار در استان بوده است.
او تصریح کرد: تعامل با دیگر فن بازارهای منطقهای و شبکه ملی فن بازار و شبکه سازی و نظم و انضباط نیز از دیگر شاخصهایی است که شبکه ملی فن بازار در سیستم ارزیابی خود در نظر میگیرد و در مجموع آنها فن بازار یزد برتر شد.
انتهای پیام/ع