فرماندار ویژه نیشابور گفت: پدیده تلخ آبی در برخی مناطق نیشابور اتفاق افتاده‌است و این موضوع نتیجه برداشت بیش از حد آب از دشت نیشابور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا قامتی معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه نیشابور با بیان اینکه چالش آب و تنش آبی مربوط به یکی دو سال اخیر نیست بلکه از سال ۸۰ پیش در این شهرستان و دیگر مناطق مطرح است، قوانین فعلی در توزیع عادلانه آب را پاسخگوی شرایط بحرانی موجود ندانست و گفت: در صورت عدم اصلاح این قانون، دیگر آبی برای استحصال وجود نخواهد داشت.

او با بیان اینکه میزان ورودی و برداشت آب از دشت‌ها باید متعادل باشد، از دشت نیشابور به عنوان منطقه‌ای حاد و بحرانی نام برد و افزود: در نتیجه برداشت بیش از حد آب از دشت نیشابور، عمق چاه‌ها برای دسترسی به شرب از ۱۷۰ به ۲۴۰ متر افزایش یافته است.


بیشتر بخوانید


 فرماندار ویژه نیشابور ادامه داد: با این اضافه برداشت، کیفیت آب در ابتدا شور و سپس تلخ می‌شود بطوری‌که در برخی مناطق شهرستان این پدیده خطرناک ظهور کرده است.

قامتی بیان کرد: خواستار بررسی این چالش در سطح ملی هستم و با اشاره به مصرف ۸۵ درصد آب برداشتی از سفره‌های زیرزمینی توسط بخش کشاورزی، بر اصلاح قوانین در این حوزه با هدف افزایش راندمان تولید در واحد سطح تأکید می‌کنم.

او همچنین با مهم خواندن نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ مصرف صحیح آب، برداشت غیرمجاز از خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع آب را شرعا حرام خواند.

انتهای پیام//ر.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.