معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: مسئله‌ی کودکان بلاصاحب یا بی‌هویت، یک مشکل چندوجهی است و واگذاری آن‌ها به خانواده‌ها نیز فرایندی پیچیده و دشوار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شهره شاهرودی معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: کودکانی که با حکم قضایی از مراکز درمانی به بهزیستی ارجاع می‌شوند، فاقد هویت هستند.

او با بیان اینکه اخیرا با دستور دادستان مشهد، مراکز درمانی موظف به ثبت مشخصات هویتی مادران باردار شده‌اند، افزود: با وجود این دستور، هنوز هم کودکان رها شده از مراکز درمانی با دستور قضایی به مراکز بهزیستی ارجاع می‌شوند که این مشکل، ما را در خدمت‌رسانی به این کودکان دچار مشکل می‌کند، چون روند هویت‌جویی و صدور شناسنامه، زمان‌بر است.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، ادامه داد: یک مسیر دیگر از ورود کودکان بلاهویت به بهزیستی، کودکان معلولی است که در معابر یا مراکز مختلف رها می‌شوند که این گروه نیز پس از اقدامات انتظامی، با دستور قضایی به بهزیستی وارد می‌شود.


بیشتر بخوانید


شاهرودی بیان کرد: کودکان و مادران معتاد نیز یکی دیگر از طرق ورود کودکان بلاهویت به بهزیستی است که این گروه نیز از مراکز درمانی به بهزیستی ارجاع و سپس با دستور قضایی پذیرش می‌شوند.

او تصریح کرد: اصولا کودک بدون هویت، معنایی ندارد، چون به هر حال، کودک از یک مادر متولد شده و پدرش نیز قابل شناسایی است و به این خاطر، کودک حتما هویت دارد، اما مشکل اینجاست که والدین کودک، از پذیرش مسئولیت نگهداری و تربیت او در خانواده سر باز می‌زنند که این موضوع معمولا به خاطر فقر مادی یا شرایط فرهنگی اتفاق می‌افتد.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی از توافقاتی با دادستانی مشهد خبر داد و تاکید کرد: هر کودک یا مادری که به مراکز درمانی وارد شود، باید در دفتر بیمارستان ثبت هویت شود و اگر هم در بیمارستان رها شد، با همان هویت ثبت شده به بهزیستی ارجاع گردد که والدینش قابل ردیابی باشند.

شاهرودی اظهار کرد: کودکان بی‌سرپرست و غیر معلول، خیلی زود به فرزندخواندگی می‌روند و مشکلی در واگذاری آن‌ها به خانواده وجود ندارد، اما فرزندان بدسرپرست، مشکلاتی دارند که به این سادگی قابل واگذاری نیستند و در نهایت، اگر تکلیف هویتی آن‌ها مشخص نشد یا والدین آن‌ها دچار مشکلات قضایی بودند بالاجبار به مراکز نگهداری شبانه‌روزی بهزیستی فرستاده می‌شوند تا تحت نظر مربیان این مراکز، تربیت شوند.

او افزود: فرزندخواندگی در خراسان رضوی، یکی از موفق‌ترین فرایند‌های اجتماعی در بهزیستی بوده و سالانه قریب به ۵۰۰ فرزند به فرزندخواندگی داده می‌شوند، اما موضوع کودکان بدسرپرست، همچنان یکی از چالش‌های اصلی بخش شبه‌خانواده در بهزیستی است که حل آن، مستلزم همکاری دستگاه‌های مسئول است.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.