به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد و جهان با کمبود تراشه مواجه شد، صنعت خودرو نیز دچار مشکلاتی شد؛ تولید ثابت ماند، اما تعداد خودروهای غیرتجاری افزایش یافت چرا که خودروسازان نمیتوانستند خودرویی تولید کنند که قطعه ندارد.
اکنون پس از بررسیها مشخص شده که تولید خودرو توسط خودروسازان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است؛ هرچند تولید ایرانخودرو در ۴ ماه گذشته افزایش یافته، اما ۳ شرکت سایپا، پارسخودرو و زامیاد با کاهش تولید مواجه بودهاند.
آمارها نشان میدهد در ۴ ماه امسال میزان تولید خودرو در ۳ کارخانه خودروسازی کاهش یافته و فقط ایرانخودرو توانسته ظرفیت تولیدش را ۹.۶ درصد افزایش دهد.
خودروسازان در این دوره توانستهاند با فروش ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد ناخالص بهدست آورند که ۱۵ هزار میلیارد تومان بیشتر از پارسال است.
بیشتر بخوانید
آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مشکلات عدیده صنعت قطعه سازی در دوران تحریم و شیوع ویروس کرونا، گفت: قطعه سازان صنعت خودرو به غیر از ۲ بحث غول کرونا و تحریمهای خارجی، با مشکلات عدیده داخلی دست و پنجه نرم میکند، به عبارت دیگر تحریمهای داخلی بیشتر به صنعت خودرو و قطعه سازی ضربه وارد میکند.
او با بیان اینکه تحریم های داخلی ضربه های زیادی به صنعت خودروسازی و قطعه سازی وارد کرد، گفت: چند سالی است که درگیر تحریم های خارجی هستیم اما متاسفانه تحریم های داخلی بیشتر از تحریم های خارجی به این صنعت ضربه وارد کرد و توان قطعه سازان و خودروسازان را گرفت.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور تشریح کرد: در کنار این مسائل برخی موضوعات بحرانی و بین المللی مانند ریزتراشهها وجود دارد که در سطح بین المللی پیش آمده است؛ به عبارتی کل جهان با کمبود تراشه مواجه شدند که تاثیرات منفی در صنایع خودروسازی گذاشت اما این مسائل موقت است و ناشی از کرونا و بحرانهای دیگر است که رفع و رد میشود.
محبی نژاد افزود: اگر صادقانه بگوییم، ما از بحرانهای جهانی کمتر از بحرانهای داخلی لطمه میخوریم. قریب به ۱۴۰ هزار خودروی ناقص کف پارکینگهای خودروسازان وجود دارد که بسیاری از آنها به دلیل نقصی قطعات و به ویژه بحث بحران است که شاید نصفی از آن به دلیل بحران ریز تراشهها باشد که تجاری نمیشود.
او ادامه داد: بایستی افق آتی صنعت خودرو را ترسیم کنیم، در کشور ما متاسفانه تمرکز سیاست گذاری و تصمیم گیری راجع به صنعت خودرو وجود ندارد و مجلس، دولت و ارکان داخلی و قسمتهای مختلف دولت مثلا وزارت اقتصاد با وزارت صنایع همسو نیست، وزارت صنایع با بانک مرکزی هم مسیر نیست و تفرق آرا و نظرات و تصمیم گیری هم در داخل دولت بیداد میکند و هم در مجلس و قوه قضاییه وضع همین شکل است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور افزود: نمایندگان مجلس، هم درون خود درباره صنعت خودرو اتفاق نظر دارند و هم مجلس با دولت اتفاق نظر ندارد و هم دولت درون خود اتفاق نظر ندارد.
محبی نژاد گفت: پیشنهاد برای برون رفت از این وضعیت سردرگم این است که باید یک کمیته ملی خودرو درست شود و از تمام ارکان تاثیرگذار یا سیاست گذار دعوت شود تا در آن کمیته نمایندگان تام الاختیار همه حضور داشته باشند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور گفت: مصوبات و خروجیهای کمیته لازم الاجرا به کل دستگاهها باشد و بدون تفسیر و درخور این مصوبات اجرایی شود و صنعت خودرو بر مدار صنعت افق چشم انداز ۱۴۰۵ باشد.
انتهای پیام/
با کاهش تولید شاهد کاهش هزینه ها هستیم که سود است برای خودرو ساز
با کاهش تولید شاهد افزایش قیمت ها هستیم که سود است برای خودرو ساز
نتیجه: کاهش تولید دو سر سود است برای خودرو ساز