موج جدید بیماری کرونا با افزایش ابتلای کودکان به این بیماری همراه است و باعث ایجاد نگرانی هایی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد و  خراسان رضوی در پنجمین موج طغیان این ویروس همه‌گیر به طور نگران‌کننده‌ای درحال افزایش است و شمار بیماران بستری در مراکز درمانی به حدود ۵۰۰ نفر در روز رسیده است اما در این دوره آنچه بیش از دوره‌های قبل موجب نگرانی اذهان عمومی می‌شود انتشار اخباری مبنی بر تاثیر بیشتر سویه جدید دلتا بر کودکان و نوجوانان است.

علیرضا عطایی نخعی رئیس اورژانس بیمارستان شیخ از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص گفت: یافته‌های جدید بالینی حاکی از آن است که بروز بیماری کرونا در کودکان با توجه به برخورداری از سیستم ایمنی قوی خود به خود به سمت بهبودی پیش می‌رود به طوری که ۹۵ درصد آن‌ها نیاز به اقدامات درمانی ندارند.

 او  افزود: هر چند کمتر از پنج درصد کودکان مبتلا به کرونا نیاز به بستری در بیمارستان پیدا می‌کنند و کمتر از یک درصد آن‌ها باید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند با این حال در کودکان مبتلا به چاقی مفرط، نقص سیستم ایمنی و آسم، کرونا جولان می‌دهد و نیاز حتمی به اقدامات درمانی است.

این پزشک متخصص بیماری‌های اطفال ادامه داد: کرونا در اطفال، هر سیستمی را می‌تواند درگیر کند، اما شایع‌ترین علایم ابتلا به کرونا در کودکان، علایم گوارشی و ریوی است، ویروس کرونا با علایم مختلفی در کودکان بروز می‌کند، ولی میزان درگیری ریوی در آن‌ها شبیه به یک سرماخوردگی ساده و با علائمی از جمله سرفه، تب طولانی، دل‌درد، اسهال، استفراغ، بی‌قراری و ضعف بدن همراه است.


بیشتر بخوانید


عطایی بیان کرد: کودکانی که دارو‌های کورتون مصرف می‌کنند نیز از جمله افرادی هستند که احتمالا نیاز به خدمات درمانی ویژه دارند و بیشترین آمار مرگ و میر نیز در بین بیمارانی است که بیماری پیش زمینه‌ای مثل چاقی و فلج مغزی دارند.

رئیس اورژانس بیمارستان دکتر شیخ مشهد ادامه داد: با توجه به این که بهبود بیماری کرونا در اطفال به صورت خود به خودی است عوارضی در بدن فرد بهبود یافته ایجاد نمی‌کند، ولی خطرناک‌ترین عوارض آن در اطفالی که درگیر آن می‌شوند عوارض قلبی، ریوی و مغزی است.

عطایی بیان کرد: کودکان مبتلا به کرونا باید از سالمندان، افراد بالغ و مادران باردار و کسانی که بیماری پیش زمینه‌ای دارند جدا شوند، زیرا می‌توانند بیماری را سریع منتقل کنند همچنین این اطفال باید از ماسک استفاده کنند.

او تصریح کرد: شست و شوی مرتب دست کودکان، استفاده از ماسک، تغذیه مناسب، پرهیز از خوردن فست‌فود‌ها و غذا‌های خیابانی، دوری از افراد با علایم سرماخوردگی، نبوسیدن اطفال و پرهیز از شرکت در مراسم شلوغ از راهکار‌های پیشگیری از بروز کرونا در بین کودکان است.

 بهاره ایمانی متخصص کودکان و نوزادان و عضو هیات علمی گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: ماهیت ویروس جهش یافته دلتا در افزایش انتقال و سرایت‌پذیری آن است و خطرات این ویروس در نوزادان و کودکان بیشتر از سایر گروه‌های سنی است.

او افزود: ویروس کرونا با گذشت زمان و تکثیر در جوامع انسانی دچار موتاسیون (جهش) و تغییر می‌شود و تمامی گروه‌های سنی از جمله کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند گونه‌های مختلف ویروس کرونا برای گروه سنی اطفال خطرآفرین بوده و از خصوصیات دیگر نوع جدید آن که دلتا نام دارد در احتمال بالاتر ابتلای کودکان و نوجوانان است و والدین باید بیش از پیش مراقب فرزندان خود باشند.

 متخصص کودکان و نوزادان با بیان این که همچنان استفاده از ماسک ایمن‌ترین راه برای حفظ سلامت و عدم ابتلا به ویروس کروناست، ادامه داد: هر چند موضوع احتمال بالاتر ابتلای کودکان و نوجوانان به ویروس دلتا تاکنون در مطالعات به عمل آمده اثبات نشده است، اما با این حال آکادمی اطفال ایالات متحده آمریکا به تازگی توصیه کرده است که تمام کودکان بالای ۲ سال از ماسک استفاده کنند.

 ایمانی بیان کرد: تب و لرز، علایم تنفسی مثل گلو درد، سرفه، تنگی نفس، درد قفسه سینه، علایم گوارشی مانند اسهال، تهوع، استفراغ و بی‌اشتهایی، از دست دادن حس‌های چشایی و بویایی، سردرد، بدن درد، ضعف و بی‌حالی از جمله علایم ابتلای کودکان به ویروس کروناست و والدین در صورت مشاهده هریک از این موارد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند تا مشکلی برای فرزندشان به‌وجود نیاید.

انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار