سرانه اهدای خون در اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

معاون فنی انتقال خون استان اردبیل گفت: میانگین اهدای خون در استان اردبیل به ازای هر یک‌هزار نفر بالاتر از میانگین کشوری است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، شاهین صمدی، معاون فنی انتقال خون استان اردبیل گفت: در سطح دنیا استاندارد اهدای خون به ازای هر یک‌هزار نفر ۳۵ نفر است که این رقم در استان اردبیل ۳۲ در یک‌هزار نفر و در کشورمان ۲۷ در یک‌هزار نفر است.

او با بیان اینکه در دو گروه خونی A و B شرایط اهدای خون در استان اردبیل به مراتب از سطح کشور بالاتر است، تصریح کرد: هر چند گروه خونی منفی و اهداکنندگان آن کمتر از گروه خونی مثبت است اما در شرایط کنونی با توجه به اهدای مستمر خون از طرف اهالی ایثارگر استان، ما کمبودی را در تأمین خون و فرآورده‌های آن نداریم.

معاون فنی انتقال خون استان اردبیل بیشترین نیاز گروه خونی استان را –B و –AB منفی اعلام کرد و گفت: شرایط اهدای خون آن هم به شکل مستمر در استان اردبیل به مراتب بهتر از میانگین کشوری است و هر اهداکننده خون که یک کیسه خون اهدا می‌کند در حقیقت به نجات چندین نفر و بیمار کمک می‌کند.

صمدی فرآورده‌های خونی را شامل پلاکت، گلبول‌های قرمز و مایه خون اعلام کرد و افزود: فرآورده پلاکت در مدت سه تا پنج روز باید مورد استفاده قرار گرفته و بعد از انقضای این تاریخ مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

او نیاز به اهدای خون را یک نیاز مستمر و دائمی در طول سال اعلام کرد و ادامه داد: از هر سه نفر ایرانی یک نفر در طول عمر به خون و فرآورده‌های آن نیاز پیدا می‌کند و از همین رو ضرورت دارد همه با احساس مسئولیت در اهدای خون ورود پیدا کنند.

صمدی با گرامیداشت روز اهدای خون اظهار داشت: ۴۷ سال پیش سازمان انتقال خون در ایران فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر علاوه بر پایگاه‌های ثابت، ما شاهد فعالیت‌های سیار و محلی در مناطق مختلف استان برای جمع‌آوری خون و فرآورده‌های آن هستیم.

او در ادامه اظهار داشت: هر فرد به محض مراجعه به پایگاه انتقال خون بعد از سوال و جواب و در صورت سالم بودن، می‌تواند اهدای خون را انجام دهد که در این زمینه هیچ محدودیتی هم در اهدای خون برای گروه‌های سنی مختلف اعم از بانوان و آقایان وجود ندارد.

صمدی افزود: هر فرد می‌تواند ۴۵۰ سی سی خون در هر مرحله اهدا کند که در کشورهای مختلف ۵۰ درصد اهداکنندگان خون آقایان و ۵۰ درصد نیز بانوان هستند که متأسفانه در استان اردبیل میانگین اهدای خون بانوان کمتر از پنج درصد است.

معاون فنی انتقال خون استان اردبیل تصریح کرد: با نوبت‌دهی قبلی در ایام پیش روی ماه محرم و صفر طرح نذر خون اجرایی خواهد شد و امیدواریم با مراجعه به سایت اداره کل انتقال خون، افراد علاقمند نسبت به ثبت‌نام در اهدای خون در ایام ماه محرم و صفر اقدام کنند.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.