بنا بر اعلام مرکز دیده بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه بحران‌های وخیم در لبنان موجب شد میانگین فقر در این کشور به بیش از ۵۵ درصد برسد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به  نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار لبنان، مرکز دیده بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه تاکید کرد بحران‌های لبنان با وخامت روزافزون و ناتوانی دولت در تعامل با آن، اوضاع کشور را به سطح بی سابقه‌ای از وخامت رسانده است، به طوری که میانگین فقر از ۵۵ درصد فراتر رفته است و بیش از ۵۰ درصد از کارگران مهاجر بیکار شده اند.

مرکز دیده بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه دیروز با انتشار گزارشی با عنوان «لبنان به سمت پرتگاه می‌رود»، افزود «به رغم اینکه لبنان از بحران‌های متعدد مانند شیوع ویروس کرونا و پیامد‌های انفجار بندر بیروت رنج می‌برد، با این حال بحران اقتصادی بیشترین تأثیر منفی را بر زندگی لبنانی‌ها گذاشته است و حکومت در یک سال گذشته از رکود اقتصادی ناشی از کاهش ۲۰.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی رنج برد. افزون بر آن، میانگین تورم به بیش از صد درصد رسید. ارزش لیر لبنان هم با سقوط بی سابقه‌ای همراه بوده و میانگین فقر به شدت در حال افزایش است.»

این مرکز، بحران افزایش شدید قیمت کالا‌ها و خدمات اساسی در لبنان را یکی از بزرگ‌ترین بحران‌هایی دانست که مردم لبنان از آن رنج می‌برند؛ «به طوری که قیمت حدود ۱۷ کالای اساسی شامل سبزیجات، میوه، حبوبات، گوشت، روغن و لبنیات، به سبب سقوط ارزش لیر در مقابل دلار، ۳۵ درصد افزایش یافت.»

در گزارش این مرکز آمده است: «کارگران مهاجر در لبنان نیز به شدت از بحران اقتصادی زیان دیده اند. بیش از نیمی از کارگران بیکار شده اند و نمی‌توانند نیاز‌های غذایی روزانه خود را تأمین کنند و در شرایط ناامن و پایین‌تر از سطح مطلوب به سرمی برند.»

این گزارش با اشاره به بحران‌های روزانه مردم لبنان مانند بحران سوخت، برق، انتقال پول به خارج از کشور برای دانشجویان و بحران نان که فقط طی یک سال، هشت بار قیمت آن افزایش یافت، به مقامات لبنانی توصیه کرد برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع، یک طرح فوری را برای بررسی بحران‌های اصلی کشور ایجاد کنند؛ طرحی که شامل اقدامات موازی در بخش‌های مختلف برای تضمین ایجاد تغییرات مثبت و عملی در زندگی مردم لبنان باشد. این گزارش همچنین از مقامات لبنانی خواست تا برای مقابله با احتمال فروپاشی گسترده امنیتی به سبب فقر، تأمین نشدن نیاز‌های اساسی و فساد گسترده در بخش‌های مختلف حکومت، اصلاحات فراگیر اداری و اقتصادی را انجام دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار