معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور گفت: امروزه بحث سلیقه در مباحث فرهنگی دانشگاه‌ها دخیل است.

عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: برنامه‌های فرهنگی طی سال‌های گذشته مشکل مخاطب داشته است.

او افزود: تمامی نظرسنجی‌ها و بحث‌های دانشجویی جهاددانشگاهی ما را به این نتیجه رسانده که بحث اشتغال و ازدواج برای دانشجویان بسیار مهم است.

علیزاده تصریح کرد: مجموعه‌هایی موفق هستند که حتی در صورت برگزاری برنامه‌های فرهنگی هم مهارت محور باشند، یعنی فرد تنها احساس شرکت در مسابقه و دریافت جایزه را نداشته باشد، بلکه مطالب ارائه شده به او حس یادگیری دهد تا بتوانند در آینده زندگی بهتری حتی در بحث اشتغال داشته باشند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور ادامه داد: اتفاقاتی که در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها رخ می‌دهد آسیب موجود در آن‌ها به بحث «سلیقه» مربوط می‌شود. هنوز هم در دانشگاه‌ها به برخی حوزه‌های عمومی مانند تئاتر و موسیقی با رویکرد سلیقه‌ای نگاه می‌شود.

علیزاده با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد دانشجویان از صفحات مجازی استفاده می‌کنند، تاکید کرد: دانشجویان با هنر آشنا هستند و به آن مباحث علاقه مندند و مطالب می‌توانند روی آن‌ها تاثیر می‌گذارند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور گفت: نهاد‌هایی می‌توانند در حوزه سیاست گزاری فرهنگی موفق باشند که فاصله بین فرهنگ رسمی و غیر رسمی را کاهش دهند، نه اینکه به سمت و سوی فرهنگ غیر رسمی پیش بروند؛ چرا که بسیاری از فرهنگ‌های غیر رسمی ظرفیت پذیرش متولیان فرهنگی را ندارند.

او بیان کرد: یکی از نیاز‌های اساسی جهاددانشگاهی و دانشجویان ما در پیمایش‌ها در سازمان دانشجویان بحث گفتگو بوده است که بیش از ۹ دوره مناظرات دانشجویی با حضور دانشجویان در سراسر کشور برگزار کرده ایم.

لزوم استفاده از ظرفیت فرهنگ غیر رسمی

علیزاده تاکید کرد: باید از ظرفیت‌های موجود در فرهنگ غیر رسمی هم با ایجاد برخی تغییرات از آن‌ها استفاده کرد؛ بنابراین در جهاددانشگاهی به دنبال این موضوع هستیم، به همین علت مخاطبان ما برنامه‌های جهاد را هدفمند مشاهده می‌کنند و ما در تمام شورا‌های فرهنگی دانشگاه‌های کشور و نهاد‌های مربوط به آن حضور داریم و تمامی این عوامل باعث شده اند تا پیمایش‌های متفاوتی را انجام دهیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور اضافه کرد: خیلی از مسئولان جهاددانشگاهی به اهمیت نظرسنجی در سیاست گذاری و تعبیر سیاست واقف هستند و به آن توجه می‌کنند و گفتنی است که نطرسنجی چشمی از نظر مسئولان ما حائز اهمیت است. همچنین، گفتنی است که متولی خیلی از موضوعات در حوزه نظرسنجی مشخص نیست.

علیزاده گفت: تمامی قشر‌های دانشگاهی کشور با فعالیت‌های جهاددانشگاهی در ارتباط هستند و طبق نظر سنجی‌های ما به این نتیجه دست یافته ایم که دانشجویان علاقه‌مند به مباحث هنری، مهارتی، گفت و گویی و اجتماعی هستند.

او تاکید کرد: فعالیت‌های اجتماعی به نوعی در حال جایگزین شدن به جای فعالیت‌های دینی و مذهبی و مناسباتی هستند و دانشجویان در زمان فعالیت در محیط زیست یا کار‌های جهادی ارتقای معنوی خود را هم رقم می‌زنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار