رئیس جمهور پیشین افغانستان از طالبان خواست که حرکت خودجوش مردمی علیه این گروه را یک هشدار جدی بداند و از جنگ دست بکشد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، شعار «الله اکبر» ساکنان هرات در حمایت از نیروهای امنیتی را نشانه بیزاری مردم از جنگ تحمیلی بیگانه و قیام علیه این جنگ دانسته و از طالبان خواسته‌است که حرکت خودجوش مردمی را یک هشدار جدی بدانند و از جنگ دست بکشند.

دفتر مطبوعاتی رییس جمهوری سابق افغانستان امروز (سه ‌شنبه ۱۲ اسد/ مرداد) در اعلامیه‌ای گفته است: طالبان باید این حرکت خودجوش مردمی را یک هشدار جدی دانسته و از ادامه جنگ، کشتار و تخریب خانه‌ها، قریه‌ها و زیربناهای مردم افغانستان دست بردارند و صلح کنند.

گفتنی است که به دنبال حملات شدید طالبان به شهر هرات، ساکنان این ولایت شب گذشته در حمایت از نیروهای امنیتی و علیه طالبان بر بام‌ خانه‌شان شعار «الله اکبر» سر دادند.

قرار است این حرکت امشب در کابل، پایتخت افغانستان نیز تکرار شود.

این رویدادها، یادآور قیام ۲۴ حوت/ اسفند مردم هرات در سال ۱۳۵۷ خورشیدی و قیام مردم چنداول کابل در سال ۱۳۵۸ خورشیدی علیه رژیم نورمحمد تره‌کی است که به شدت سرکوب شد. به روایتی در قیام هرات ۲۴ تا ۲۶ هزار نفر و در قیام کابل نیز سه تا ۱۰ هزار نفر کشته شدند؛ هر دو قیام، شبانه با فریادهای «الله اکبر» از فراز بام‌ها آغاز شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.