راهکارهایی برای دور کردن نوجوانان از شبکه های اجتماعی توسط والدین

یکی از چالش‌هایی که پیش روی والدین وجود دارد این است که چگونه فرزندان خود را از شبکه‌های اجتماعی دور کنند تا آسیبی برای آنان پیش نیاید.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ارم؛ اکثر والدین در دوران نوجوانی فرزندانشان از مشکل زمان طولانی صرف کردن آنها در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی رنج می‌برند و نگران هستند. این موضوع ممکن است آینده نوجوانان و جوانان تهدید کند و رفتار آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و در نهایت زندگی آن‌ها را نابود کند.


بیشتر بخوانید


دلایلی که فرزندان را به رسانه‌های اجتماعی سوق می‌دهد چیست و راهکار‌های مقابله با این مشکل چیست؟

به گفته لانا قاتی، فعال اجتماعی در زمینه آموزش خانواده، دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود نوجوانان به برنامه‌های ارتباطی وابسته شوند. از جمله مهمترین آن‌ها علاقه نوجوانان امروز به جاه طلبی و کسب درآمدهای بسیار است و این موضوع به وفور در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و آن‌ها را وسوسه می‌کند. مطالبی که بدون هیچ پشتوانه علمی و درستی از کسب درآمد‌های عجیب و غریب می‌گویند و نوجوانان و جوانان را تحریک می‌کند.

فشار‌های خانواده

لانا قاتی اعلام کرد که بازتاب فشار‌های روانی، اجتماعی و به ویژه جسمی که والدین بر فرزندان خود تحمیل می‌کنند، آن‌ها را بیشتر به درون گرایی سوق می‌دهد. به ویژه در دوران نوجوانی، زمانی که فرد هنوز آمادگی ورود به دنیای واقعیت را ندارد این موضوع باعث می‌شود او بیشتر وسوسه شود تا منبع دیگری را جستجو کند و به دنبال راه‌های آسان برای کسب درآمد به راحتی و بدون زحمت باشد.

راهکارهایی برای دور کردن نوجوانان از شبکه های اجتماعی توسط والدین

فعالیت‌های بدنی

لانا قاتی معتقد است که نوجوانان قبل از گسترش اینترنت بیشتر به ورزش و فعالیت‌های مفید و فضای پرشور و سرگرمی وابسته بودند. در حالی که امروزه بسیاری از نوجوانان اشتیاق زیادی برای حضور در یک بازی فوتبال ندارند، این بدان معناست که الگو‌هایی وجود ندارد که برای آن‌ها نمادی از موفقیت و جاه طلبی باشد و آن‌ها را تشویق به تلاش می‌کند.

این فعال آموزشی می‌گوید: "ورزش امروزه در رده تجمل قرار گرفته، زیرا والدینی هستند که توانایی مالی ثبت نام فرزندان خود در فعالیت‌های بدنی را ندارند و فرزندان نیز به سمت اینترنت میل پیدا می‌کنند. "

قاتی افزود که رفتار‌های منفی وجود دارد که ممکن است در نتیجه تحت تاثیر قرار گرفتن کودکان در شبکه‌های شبکه اجتماعی ظاهر شود، مانند عدم گذراندن وقت با والدین، عدم داشتن دوست و غیره. شاخص‌های دیگری وجود دارد که ممکن است در کودکان ظاهر شود مانند اضطراب، دیر خوابیدن، چاقی یا به اصطلاح لاغری احساسی.

به گفته قاتی، شخصیت‌های موفق، به ویژه آن‌هایی که در حال حاضر وجود دارند، الگوی مثبتی هستند که والدین می‌توانند با معرفی آن‌ها به فرزندانشان، آن‌ها را به سمت موفقیت سوق دهند تا از جذب شدن به شخصیت‌های منفی جلوگیری کنند.

راهکارهایی برای دور کردن نوجوانان از شبکه های اجتماعی توسط والدین

گفتگو والدین با نوجوان

این کارشناس خانواده ادامه داد برای یک نوجوان بسیار مهم است که احساس کند والدینش به تفکر او نزدیک هستند، بنابراین والدین باید سطح تفکر خود را برای فرزندان خود به ارمغان بیاورند، تا شکافی را که بین آن‌ها به دلیل اختلاف نسل ایجاد شده از بین ببرند. او تأکید می‌کند که پیگیری والدین به فرزندان اعتماد به نفس می‌دهد، که این امر آن‌ها را صریح‌تر و صمیمی‌تر می‌کند. از آنجا که ترس کودکان از واکنش والدین مانعی برای برقراری ارتباط با آن‌ها است، بنابراین والدین باید هنگام برخورد با فرزندان خود آرام باشند و بتوانند احساسات را کنترل کنند.

کنترل نوجوان

لانا قاتی به والدین توصیه می‌کند تا قبل از دوازده سالگی به فرزندان خود تلفن همراه ندهند و می‌افزاید: "بهتر است قبل از سن ۱۲ سالگی به جای موبایل به کودکان (لپ تاپ) بدهید و آن‌ها را کنترل کنید. ما باید به فرزندان خود توضیح دهیم که چرا نمی‌خواهیم به آن‌ها تلفن همراه بدهیم. به عنوان مثال به آن‌ها می‌گوییم که این تلفن برای ارتباطات و کار استفاده می‌شود، اما آن‌ها این کار را نمی‌کنند. بسیار مهم است که با فرزندان خود در مورد برنامه‌های کاربردی، شرایط آن‌ها و حداقل سن مناسب برای داشتن تلفن صحبت کنیم و درباره خطرات اینترنت به آن‌ها آموزش دهیم. ما باید درباره نوجوانانی که آینده شان به وسیله اینترنت نابود شده به فرزندانمان توضیح بدهیم. "

راهکارهایی برای دور کردن نوجوانان از شبکه های اجتماعی توسط والدین

گفتگوی سازنده

لانا قاتی بر اهمیت برقراری ارتباط با کودکان تأکید می‌کند، به ویژه اینکه فرزندان در نوجوانی تمایل بیشتری به انزوا و دور ماندن از والدین خود دارند که این امر آن‌ها را نسبت به کنترل ایده‌های غلط بر آن‌ها مستعدتر می‌کند و به ضرورت ایده آموزش اشاره می‌کند. این فعال آموزشی تأکید می‌کند: "نیاز والدین تا آنجا که ممکن است باید با پیشرفت‌های تکنولوژیکی همگام باشد تا بتوانند فرزندان خود را پیگیری کنند. "

و او ادامه می‌دهد: "به عنوان مثال، اگر یکی از پسران بخواهد یک کانال ایجاد کند یا از رسانه‌های اجتماعی سود ببرد، می‌توانیم با او صحبت کرده و به آن‌ها در ارائه محتوای مفید کمک کنیم. "

وی در ادامه گفت:" باید با کودکان بر اساس منطق و ارائه شواهد واقعی صحبت کنیم. ما می‌توانیم پیشنهاداتی را به آن‌ها ارائه دهیم و راه را برای گزینه‌ها باز کنیم تا فرزندان در دام سودجویان نیوفتند. "

قاتی می‌گوید: "ما باید از نقطه مقایسه خودداری کنیم، مثلاً به فرزندان خود بگوییم (من شنیدم همسایه مان می‌گوید این برنامه خوب نیست) یا (پسرعموی شما در اینترنت بازی نمی‌کند و وقت خود را صرف مطالعه می‌کند). " او افزود: "ما باید اهمیت مسئولیت پذیری را در فرزندان نوجوان خود تقویت کنیم و آن‌ها را مسئول بدانیم و آن‌ها را مطمئن کنیم که پناهگاه آن‌ها هستیم و حتی اگر عصبانی شویم به این دلیل است که آن‌ها را دوست داریم. گاهی اوقات موارد ساده‌ای وجود دارد که باعث می‌شود از به انحراف رفتن فرزندان جلوگیری کنیم. "

گزارش از مائده زمان فشمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسبن
۰۰:۳۵ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
همین کم داشتیم که دیگ همین یه سرگرمی هم که داشتیم بیان جم کنن ببرن تو این شرایط نفسمون بالا نمیاد اینم شده معضل برا ما حالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
گوشی چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
خدا به داد بچه هامون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
اینستاگرام باید فیلتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
یک عاشق اینترنت
۱۶:۵۲ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
من خودم با ۱۳ سال سن روزی ۲ ساعت از گوشی استفاده می کنم اونم کنار پدر و مادر این کارا که من انجام می دم بهترین ربشه من مامان بابام خودشون گیم می زنن ولی من نباید شورشو در بیارم.
Iran (Islamic Republic of)
Silencer
۱۵:۵۲ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
شتر در خواب بیند پنبه دانه:/
Singapore
ناشناس
۰۸:۳۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
استفاده نوجوانان درخانواده های مرفه که کارفرزندانشان به انزواطلبی، که نشان ازنوعی استقلال رای وایستادگی ومقاومت کردن درمقابل نظرات والدین خودمی باشد ، فقط نمی تواندریشه ازانگیزه کسب درآمدبه توسط گوشی همراه باشد . یک حقیقت غیرقابل انکارراباید ازهمین ابتداپذیرفت ، درجاییکه آهنگی بابرنامه ریزی ازپیش تعیین شده ازسوی خواننده ای بنام ساسی مانکن ، ویا آهنگهایی با واژه های مستهجن ازسوی خواننده ای ساخته می شود که به آن آجر قرب می گذارند وهرروز که می گذرد به ناشناخته های اودرکشف حقیقت هنری اش از درهم آمیختگی ناهنجارهای درونی اش بااعتراضی آلوده به مستهجن ترین الفاظ شعرساخته می شود خواه وناخواه ، باعث فاصله گرفتن قشرجوان باآن چیزی می شود که والدین او بعنوان یک هنجار سعی درتربیت ، وبرقرارنمودن مناسبات اجتماعی آن فرزندمطابق باسنین درحال رشدخود بااجتماعی را دارند که گاهها نمی توانند پاسخ خودرا دریافت نمایند ! چون آن فرزند تحت تاثیر دو الگوی اجتماعی درتعارض باهم ازنگاه مدیریتی قرارگرفته است . ۱، جامعه ای که اورا به آرامش ایجادنظم وهدفمندشدن دعوت می کند ۲، جامعه ای که اورا به قبول حداقل ها ، وتن دردادن به زندگی ای درتوقف به شرایط سنی خود درباره مندی از لذت‌ها و هرج ومرج طلبی دعوت می کند ، که شاید بافضای ارتباطی سن وسال آنان همخوانی بیشتری پیدا کند . لذا وجوداین شکاف پیش آمده آن جوان را به سمت انتخابی به غیرازخواسته خانواده خود دراستفاده مدام ازسوی همه کاره خود سوق می دهد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
عزیزم همه این حرفا درست نوجوونا را باید دریابید همه بار روی دوش مادرهاست مملکت رو مادرها دارن اداره میکنن باید اونا رو در یابید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
من خودم ۱۴ سالمه و اعتراف میکنم معتادم به اینترنت تنها دلیلشم اینه ک هیییییچ سرگرمی دیگه ای ندارم قبل از کرونا به عالمه کلاس های متفاوت میرفتم ولی الان همه جا تعطیله ماها هیچ سرگرمی دیگه ای نداریم پدر مادرا بجای سرکوفت زدن یهذره ماهارو درک کنن بخدا خودمونم خسته شدیم از وضع
United Arab Emirates
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
کلا اینترنت رو قطع کنید.بزارید مسئولین با خیال راحت و بدون دغدغه اختلاسشون رو بکنن
اینترنت خیلی بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
گل گفتی.دمت گرم با نظری که دادی..واقعا اینترنت بده چون دست خودشون سریع رو میشه
Iran (Islamic Republic of)
Silencer
۱۵:۵۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
اولندش با گفتن تو نت قطع نمیشه
دومندش تو خونه سرگرمی نداریم گوشی تنها سرگرمیمونه
Canada
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
در کره جنوبی برای دور کردن جوانان از سایت ها
انها را به الاع سواری و اسب سواری میبرند
متاسفانه در رسانه داخلی وطن ما
برنامه ای در مورد خطرات استفاده نا صیحیح انترنیت ندارند
باید اشخاصی که مال باخته .یا زندگی شون نابود شده ووووو حتی قتل .ادم ربایی .تجاوز جنسی. توسط استفاده نا درست از انترنیت را در تلویزیون بیاورند
تا شاید درس عبرتی برای بقیه شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
هنوز بلد نیستی بنویسی اینترنت.بعد نظر میدی بیسواد...انترنیت!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۹:۱۲ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
با این روش ها نمیشه نوجوانان رو از این فضا دور کرد، باید چیزی جذاب تر از این فضا براشون دست و پا کرد. چه چیزی نمیدونم کارشناسان فکر کنند. ولی میدانم با گفتگوی سازنده و مراقبت های معمول و غیرمعمول و این حرفا بچه ها از این فضا دور نمیشن. همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
یکی میخواد بزرگتر ها رو از شبکه های اجتماعی دور کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
واقعا راست گفتید.الان دست هر بچه ی 5 ساله ای هم یه گوشی هست.حالا ماها که 15 سالمونه،به ما که میرسه:
بخدا کم مونده سیستم گوشی رو تغییر بدن طوری که جاهایی رو که میریمم براشون نمایش داده بشه
همه جا میگن سن استفاده از تلفن همراه 12 سال هست
همه واسه خودشون یه پا مشاورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
بخدافضای مجازی هم خوبه وهم امنیت داره به شرط اینکه درست ازش استفاده بشه.بعدشم این یچیزطبیعیه بنظرم که یه پسر15ساله توگوشیش واتساپ داشته باشه وبادوستاش چت کنه چون ماالان توقرن21هستیم.جایی که تکنولوژی به اوج خودش رسیده وهمه چی داره رواینترنت میگرده پس بهتره بیایم ماایرانیاهم یزره خودمونوبروزکنیم.بخدااتفاق هولناکی نمیفته بااین کار
Iran (Islamic Republic of)
خالل
۱۰:۰۳ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
اگر این پسر ۱۵ ساله کنترل نشه و به حال خودش رها بشه با یه سرچ ساده چه رو تو اینترنت مشاهده مینکه انقدر ساده لوحی خوب نیست این هم تو این روزگار
Iran (Islamic Republic of)
ممم
۱۸:۲۵ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
و یه دختر ۱۵ ساله طبیعیه که تو گوشیش واتساپ داشته باشه و با دوستاش بره بیرون
متنفرم از آدمایی که تبعیض جنسیتی میزارن
تو توی قرن ۲۱ نیستی تو تو غارنشینا زندگی میکنی که تبعیض میزاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
اصل تربیت درسته..یا نه کسی دنبال هرچی باشه بهش میرسه.قدیم اینترنت نبود ولی همه جا فیلمهای +18 پر بود..الان اینترنت نیاز جامعه هست..هر مقاله و مطلب علمی که میخوای با یک سرچ بدست میاری.اطلاعات عمومی رفته بالا به لطف اینترنت..
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۹:۱۴ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
شما خودت خوب، ولی یه کم زیادی خوش بینی و از واقعیات خبر نداری. البته با عرض پوزش از حضرتعالی
Iran (Islamic Republic of)
Silencer
۱۶:۰۶ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
آره درسته ولی بعضیا تبعیض جنسی میزارن
اینکه پسر صب تا شب بیرون باشه و گوشی دستش مشکلی نیس
ولی دختر نباید بیرون بره و گوشی دستش نگیره و تو خونه کار کنه
اینم شد عدالت؟ نه خدایی اینم شد عدالت؟ تا حالا حداقل یبار هم تنهایی نرفتم پارک
بخدا مام دل داریم
من فضای مجازی فقط واتساپ رو دارم یعنی اجازه نمیدن اونیکیارو نصب کنم من چه فرقی با بقیه دارم؟ ما الان تو کدوم قرنیم؟ 21؟ یا عصر هجر؟!!!! غار نشینیم ما؟
دختر یعنی بدبخت که حتی نمیتونه دوچرخه سوار شه چون پدرش بگه فقط این مونده بود!!!
دختر یعنی سفر مجردیو به گور بردن!!!
تبعیض تا کی؟ هااا تا کیییییییییییی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
جوانان با توجه به نا امیدی از وضعیت اقتصادی خانواده های خود و نا امیدی از آینده حرف والدین را نمی پذیرند اینهایی را که نوشتید برای کشوری صدق میکند که لا اقل جوانان در آن روزنه امیدی به آینده داشته باشند وقتی یک جوان خود را با خانواده خود که سنی از آنها گذشته مقایسه میکند نی گوید اینها که در شرایط بهتری نسبت به من سالهای زندگیشان را گذرانده اند به این وضع اقتصادی رسیده اند من با این موقعیت هیچ کاری از دستم بر نمی آید پس جوان گوشه نشین میشود و یار و رفیق فضای مجازی اصل مشکل همین جا است که هیچ مسئولی حاضر به پذیرش آن نیست
Iran (Islamic Republic of)
دایی جان
۱۹:۱۵ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
این میتونه درست باشه ولی همه ماجرا این نیست
Canada
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
من به این فرار از مسیولیت میگویم
در زمان ما انترنتی نبود
با بدبختی درس میخواندیم
الان با دسترسی به انترنیت میشه زبان یاد گرفت .حرفه یاد گرفت
انترنیت مثل چاقوی تیز است
باید اموزش ببینید که چطور بنفع خودتان ازش استفاده کنید
آخرین اخبار