مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان فارس گفت: مرمت پل خان مرودشت در قسمت های مختلف این بنا در حال انجام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، هادی شه دوست شیرازی، مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان فارس بیان کرد: مرمت پل تاریخی خان شهرستان مرودشت از اول مرداد ماه امسال آغاز شده  که مرمت سنگ‌ها و  آجرهای آسیب دیده، برچیدن اندود گچ، خاک و سیمان، خارج کردن بندهای فرسوده، جازنی محل گیاهان روییده بر بنا و کندن آن‌ها همراه با سم‌پاشی مواد شیمیایی و آجرکار کاری سنتی با کمک مرمتگران فارس در  حال اجرا است.

او تصریح کرد: تثبیت بخش‌های درحال ریزش  پل تاریخی خان از دیگر بخش‌های مرمتی این اثر است.

شه دوست شیرازی ادامه داد: این پل در مرودشت و بر سر راه شیراز به اصفهان، بر روی رودخانه کر بنا شده و از آثار دوره صفویه بوده و در سال‌های ۱۰۲۱ تا ۱۰۴۳  هجری قمری از سوی امام قلی‌ خان حکمران فارس و فرزند الله وردی‌خان سردار محبوب شاه عباس اول ساخته شده است.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان فارس افزود: انتخاب محل ساخت پل با دقت و دانش زیادی انجام شده به‌ طوری‌که پایه‌های پل بر روی بستر صخره‌ای رودخانه قرار گرفته و همین امر باعث استحکام و ماندگاری پل در طول چند قرن گذشته شده است.

شه دوست شیرازی  اضافه کرد: پل خان دارای پنج دهانه است که سه دهانه شمالی بزرگتر و دو دهانه جنوبی کوچکتر  و طول پل قدیم ۱۰۱ متر و عرض آن حدود پنج متر ، طاق دهانه بزرگ وسط پل برآمده با عرض ۷/۵ متر ، ارتفاع پل در دهانه وسطی بیش از ۱۳ متر و پایه‌های پل از سنگ‌های تراشیده و ملات ساروج ساخته شده و از استحکام زیادی برخوردار بوده که بر روی این پایه‌ها، طاق‌هایی با قوس جناغی برپا شده است.

او اظهار کرد:  قسمتی از رویه پل در دوره‌های جدیدتر مرمت شده که از بقیه بدنه متمایز است و طرفین سطح گذرگاه پل در گذشته دارای جان پناهی بوده که هم اکنون روی  آن را قرنیز سیمانی ریخته و یک جان پناه در قسمت مرتفع پل نصب کرده‌اند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان فارس گفت: پل خان در تاریخ ۲ آبان ۱۳۵۱ به شماره ۹۲۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مرودشت یکی از شهرستان های استان فارس بوده که در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز  واقع شده است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار