ولایت نورستان که با داشتن منظره‌های بکر و زیبایش به عروس ولایت‌های افغانستان یاد می‌شود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ولایت نورستان در شرق افغانستان قرار دارد و دارای مناطق جنگلی زیادی است. مساحت این ولایت در حدود ۹۲۶۷ کیلومترمربع و جمعیت آن بیش از ۱۶۶ هزار نفر برآورد می‌شود. ولایت نورستان به دلیل باران‌های موسمی، دارای جنگل‌های انبوه و مناظر بی‌نظیر طبیعی است.

اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان سال گذشته همزمان با روز جهانی حفاظت از محیط زیست (پنجم ژوئن)، جنگل‌های ولایت نورستان، دشت ناور غزنی، ولسوالی امام صاحب قندوز و ولسوالی درقد ولایت تخار این کشور را به عنوان مناطق حفاظت شده اعلام کرد.

ولایت نورستان از شمال با کوه‌های هندوکش و بدخشان و پنجشیر، از شرق با پاکستان، از جنوب و جنوب شرق با ولایت‌های کنر و لغمان و از غرب با ولایت‌های پنجشیر و لغمان مرز مشترک دارد.

در ادامه با موقعیت جغرافیایی و تاریخی این ولایت آشنا می‌شویم.

سرزمین رود‌های خروشان

بیشتر مناطق نورستان را دره‌ها، کوه‌ها و تپه‌ها تشکیل داده است و به ندرت می‌توان مناطق هموار در آن پیدا کرد؛ بنابراین می‌توان گفت، ولایت نورستان، زمین‌های زراعت کمتری نسبت به سایر ولایت‌های افغانستان دارد. در عوض این ولایت دارای رود‌های خروشان و زیبایی است که در تمام طول سال دارای آب بوده و قرار گرفتن پل‌های چوبی بر روی آن، به زیبایی‌های آن افزوده است.

نورستان، عروس ولایت‌های افغانستان

قسمت‌های شمالی نورستان از غرب به شرق شامل مناطق رمگل، دره پیج، وایگل و باشگل می‌شود. نورستان از شمار زیادی دره‌ی دالان‌مانند و کم‌پهنا تشکیل شده که شیب همه این دره‌ها از شمال به جنوب است.

مناطق پر درخت نورستان تا ارتفاعات ۴۰۰۰ متری ادامه دارد و بالاتر از آن تنها درخت‌زار‌های بید و بوته‌زار‌ها دیده می‌شوند. نورستان مجموعا ۷۵ هزار هکتار علفزار و ۲۵۱۵٠۴ هکتار جنگل دارد که یک پنجم تمام جنگل‌های افغانستان را تشکیل می‌دهد که با درختان ارچه، جلغوزه، نشتر، بلوط، اوبخت، سیروب و درختان کوهی، چون بادام، تاک، انجیر و زیتون کوهی پوشیده شده است.

نورستان، عروس ولایت‌های افغانستان

گوشه‌ای از این ولایت نیست که آب زلال چشمه در آن جاری نباشد. از نظر آب و هوایی نیز این ولایت دارای آب و هوای معتدل است. همچنین اکثر مناطق نورستان زمستان‌های پر برفی دارد.

از سوی دیگر، سیلاب‌های غافلگیرکننده ولایت نورستان در روز‌های اخیر به جان باختن ده‌ها تن و ویران شدن منازل منجر شد. در همین حال، «غلام بهاء الدین جیلانی» وزیر امور حوادث دولت افغانستان چهارشنبه گذشته اعلام کرد: شمار تلفات سیل در استان نورستان به ۱۱۳ نفر افزایش یافت و در این حادثه دستکم ۷۰ نفر دیگر زخمی شدند.

نورستان، عروس ولایت‌های افغانستان

وزیر امور حوادث دولت افغانستان با بیان اینکه تعداد تلفات این سیل افزایش خواهد یافت، افزود: هم اکنون تیم‌های امداد و نجات در استان‌های نورستان، کنر و ننگرهار به دنبال اجساد ده‌ها فرد ناپدید شده هستند. این حادثه چهارشنبه گذشته در شهرستان «کامدیش» نورستان به وقوع پیوست و براثر آن حدود صد خانه مسکونی نیز ویران شد. سیلاب نورستان یکی از پرتلفات‌ترین حوادث سیل درسال‌های اخیر درافغانستان است.

نورستان، عروس ولایت‌های افغانستان

این روز‌ها جنگ و سیلاب در ولایت نورستان باعث شده که شماری از اهالی این ولایت، روستایشان را ترک کرده و در مرکز ولایت و ولایت‌های هم‌جوار همچون ننگرهار، لغمان و بدخشان پناه ببرند.

لازم به ذکر است، در نورستان شش قبیله به‌نام‌های کته، کام، کلشه، پرسون، اشکون و گوَر زندگی دارند؛ زبان مادری ۹۰ درصد مردم این ولایت، نورستانی است. مردم نورستان از نظر جمجمه‌شناسی بیشتر سر دراز و مو‌های پرپشتِ سیاه دارند. چشمان آبی نیز در این منطقه زیاد دیده می‌شود.

نورستان، عروس ولایت‌های افغانستان

از دوآب تا پارون

بَرگِ مَتال: ولسوالی برگ متال، در شمال شرق شهر پارون واقع است و سرحد مشترک با چترال پاکستان و ولسوالی‌های کران و منجان بدخشان دارد.

پارون: شهر پارون، مرکز ولایت نورستان و دارای ۳۱ روستا است.

نورستان، عروس ولایت‌های افغانستان

دوآب: ولسوالی دوآب در غرب پارون قرار دارد و با ولسوالی دولت شاهی لغمان مرز مشترک دارد.

کامدیش: ولسوالی کامدیش در شرق پارون با چترال و ولسوالی‌های نری و غازی آباد ولایت کنر مرز مشترک دارد.

مَندول: ولسوالی مندول نیز در غرب پارون موقعیت دارد و سرحد مشترک با ولسوالی‌های کران و منجان بدخشان دارد.

نورگَرام: ولسوالی نورگرام نیز در جنوب غرب پارون واقع بوده و سرحد مشترک با ولسوالی‌های علینگار و علیشنگ ولایت لغمان دارد.

واما: ولسوالی واما، در جنوب ولایت نورستان موقعیت دارد و با ولسوالی چپه دره کنر سرحد مشترک دارد.

وایگل: ولسوالی وایگل در جنوب پارون واقع بوده و سرحد مشترک با ولایت کنر دارد. وایگل دارای ۶۳ قریه است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
وزیر امور حوادث ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
جــواد
۱۸:۱۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
چه عجب بالاخره نمردیم و یک عکس از افعانستان دیدیم که توش سبزه و چمن هست
آخرین اخبار