گروه‌های جهادی برای استخراج پرونده‌های موضوع ماده ۴٢٩ قانون مجازات اسلامی (پرونده‌های قصاص) و بررسی مجدد آن‌ها در هرمزگان تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، رییس کل دادگستری هرمزگان گفت: در گردهمایی فصلی رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی هرمزگان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزارشد گفت: هدف از تشکیل این گروه‌های جهادی گسترش فرهنگ صلح و سازش، کاهش پرونده‌های قصاص و کاستن از جمعیت کیفری زندان‌های استان است.

علی صالحی با بیان اینکه این گروه‌های ویژه جهادی شامل رؤسای دادگستری، دادستان‌ها و قضات مجرب است، گفت: اعضای این گروه‌ها به صورت شبانه‌روزی ضمن استخراج سریع پرونده‌های قصاص و تفکیک آن‌ها با دعوت از طرفین یا مراجعه حضوری و همچنین با استفاده ظرفیت علما، روحانیون، متنفذان و معتمدین محلی و خیرین و نهاد‌های مردمی برای اصلاح ذات البین و ایجاد مصالحه تلاش می‌کنند.


بیشتر بخوانید؛


او، اتقان آرای قضایی و فراگیر شدن آن را پیش نیاز تحول در قوه قضاییه دانست و افزود: در راستای ارتقا کیفیت دادرسی و نظارت بر صدور آرا، کارگروه اتقان آرا در دادگستری استان تشکیل شده است و این کارگروه به صورت مستمر در حال پایش و ارزیابی تخصصی عملکرد قضات و مدیران دستگاه قضایی استان است.

صالحی با اشاره به تذکر رئیس قوه قضاییه برای مراقبت و پیشگیری از صدور احکام خلاف شرع بین، افزود: پس از دستور ریاست قوه قضاییه، سریعاً کمیته‌ای برای بررسی این موضوع و نظارت بر عملکرد شعب، تشکیل شده است تا علاوه بر شناسایی شعبه‌هایی که اقدام به صدور آرا خلاف شرع نموده اند، ضمن ارائه تعلیمات و آموزش‌های مورد نیاز، عندالزوم نسبت به ارائه تذکر و برخورد قانونی اقدام شود.

رئیس شورای قضایی هرمزگان حفظ امنیت را مهم‌ترین اولویت دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: ضرورت حفظ نظم و امنیت عمومی اقتضا می‌کند، در راستای اجرای عدالت بدون هیچ مماشاتی با اراذل اوباش و مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار به صورت جدی مقابله و برخورد شود.

او خطاب به رؤسای دادگستری و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان هرمزگان گفت: پرونده‌های مهم باید از بدو تشکیل تا صدور و اجرای حکم در دبیرخانه پرونده‌های مهم، رصد و پیگیری شوند و با تعیین شعب ویژه و تخصصی به وسیله قضات مجرب با سرعت و دقت مورد رسیدگی قرار گیرند.

صالحی افرود: اجرای حکم، نتیجه نهایی و ثمره کوشش چندین مجموعه است که از بدو تشکیل یک پرونده نقش آفرینی می‌کنند و به همین دلیل لازم است دادستان‌ها بر اجرای احکام صادره در پرونده‌های کیفری نظارت ویژه و مستقیم داشته باشند.

انتهای خبر/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.