پژوهشی جدید در خصوص چگونگی آسیب رساندن کرونا به ریه افراد

تیم تحقیقاتی در کره جنوبی موفق شد به دلیل از بین رفتن ریه‌ها بر اثر ابتلا به کرونا دست یابد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسکای نیوز، تیمی پژوهشی در ایمنی شناسی در موسسه پیشرفته علم و فناوری کره جنوبی موفق شد علت از بین رفتن و آسیب دیدن ریه‌ها بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را دریابد.

بر اساس این پژوهش جدید که در مجله «Nature Communications» منتشر شده است، دانشمندان، نوعی خاص از ماکروفاژ‌ها را کشف کردند که از سلول‌های تک هسته‌ای خون نشأت گرفته و نقشی کلیدی را در واکنش‌های التهابی شدید در ریه‌های فرد آلوده به کووید۱۹ ایفا می‌کند.

دانشمندان با انجام توالی یابی RNA تک سلولی سلول‌های مایع برونکوآلوئولار که از جوندگان آلوده به کرونا به دست آمده بود، به این نتیجه رسیدند.

اهمیت این پژوهش برای جامعه علمی در آن است که بینش جدیدی را در زمینه فهم تغییرات پویا در واکنش‌های ایمنی به کرونا نشان می‌دهد.

محققان در این پژوهش دریافتند در مراحل اولیه عفونت کرونا، هنگامی که بافت ریه به ویروس کرونا آلوده می‌شود، سیستم ایمنی بلافاصله فعال می‌شود. این واکنش اولیه و سریع «ایمنی ذاتی» نامیده می‌شود که توسط سلول‌های ایمنی ساکن در ریه‌ها صورت می‌گیرد.

ماکروفاژ‌ها انواع اصلی سلول‌ها در سیستم ایمنی ذاتی ریه‌ها هستند. ماکروفاژ‌های تمایز یافته، گلبول‌های سفید خون هستند که از سیستم ایمنی محافظت کرده و بافت‌ها را ترمیم می‌کنند.

پروفسور «سو هیونگ پارک» و همکارانش در این پژوهش، ارزیابی کمی و کیفی پاسخ‌های ایمنی در ریه جوندگان آلوده به کرونا را با استفاده از نمونه‌های منشاء بیمار بررسی کردند.

محققان ۱۰ زیرگونه کاکروفاژ‌ها را در طول دوره ۵ روز مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند ماکروفاژ‌های نفوذی که از مونوسیت‌های فعال در خون سرچشمعه می‌گیرند، عوامل کلیدی در حذف ویروس و بافت‌های آسیب دیده ریه ایفا می‌کنند.

به گفته پروفسور پارک، این پژوهش، نخستین پژوهش طولی است که از سلول‌های ایمنی پی در پی منشاء گرفته از ریه‌های آلوده به SARS-CoV-۲ استفاده کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار