احیای ذخایر آبزیان دریای خزر با رهاسازی بچه ماهیان

شیلات گیلان برای بازسازی ذخایردریای خزر ۱۱۷میلیون قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه‌ها و تالاب‌های استان رها کرده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، عظیم مدبری، مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه رهاسازی بچه ماهیان از خرداد ماه شروع شده گفت: برای بازسازی ذخایر ماهیان سفید دریای خزرتا کنون ۱۱۷میلیون بچه ماهی در ۹رودخانه و ۲تالاب استان رها شده است.

او با اشاره به اینکه رهاسازی بچه ماهیان تا اواسط شهریور ادامه دارد افزود: پیش بینی شده ۱۳۷میلیون قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه‌های استان رهاسازی شود.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به اهمیت بازسازی ذخایر دریای خزر گفت: این کار با هدف کمک به معیشت صیادان، تامین سبد اقتصادی کشور و پیشگیری از انقراض نسل ماهیان انجام می‌شود.

عظیم مدبری تصریح کرد: این بچه ماهیان در رودخانه‌های مناطق شرقی نظیر شلمانرود و خشکرود، مناطق مرکزی نظیر تالاب انزلی و سیاه درویشان و مناطق غربی نظیر رودخانه‌های چلوند، لمیر و حویق رهاسازی می‌شود.

تعاونی صیادی پره استان در تامین وسیله حمل و نقل بچه ماهیان با تجهیزات هوادهی در کنار شیلات گیلان است.

طبق آمار شیلات گیلان، ماهی سفید بیش از ۵۰درصد از صید و بیش از ۶۰درصد از درآمد صیادان گیلانی را به خود اختصاص می‌دهد.

حدود ۸۰درصد ماهیان دریای خزر رودکوچ هستند که برای تخم ریزی باید به رودخانه‌ها مهاجرت کنند، اما به دلیل برداشت بی رویه شن و ماسه، ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها و از بین رفتن مسیر مهاجرت ماهیان، تخریب زیستگاه‌های طبیعی ماهیان باعث شده تا تکثیر بچه ماهی در مراکز بازسازی برای کمک به توسعه پایدار صید و صیادی یکی از اولویت‌های کاری شیلات شود.

 

انتهای پیام/م.‌ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.