خراسان جنوبی رخت عزای حسینی بر تن کرد/سلامت مردم اولویت هیئت ها

رئیس شورای هیئت های مذهبی خراسان‌جنوبی با اشاره به سیاهپوش کردن استان در ایام عزای حسینی گفت: در کنار عزاداری برای سید الشهدا (ع)، رعایت دستورالعمل ها و سلامت مردم اولویت هیئت ها است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، عباسی مقدم، رئیس شورای هیأت‌های مذهبی خراسان‌جنوبی گفت: جلسات توجیهی برای هیأت‌های مذهبی خراسان‌جنوبی و به ویژه شهر بیرجند برگزار شده است و آمادگی لازم برای ورود به ماه محرم را داریم.

وی افزود: در محرم امسال نیز، چون محرم سال گذشته با ویروس کرونا رو به رو هستیم که این با توجه به موضوع رعایت دستورالعمل های بهداشتی و سلامت مردم در کنار عزاداری برای سید الشهدا (ع) از اهمیت خاصی برخوردار است.

عباسی مقدم ادامه‌داد: در این راستا و برای حفظ سلامت عموم مردم موضوع در محرم امسال به جای ایستگاه‌های صلواتی پایگاه‌های فرهنگی و بهداشتی را در سطح شهر خواهیم داشت که در این پایگاه‌ها اقلام بهداشتی و فرهنگی به جای شربت و چای و … بین مردم توزیع می‌شود.

پایگاه‌های بهداشتی جایگزین ایستگاه صلواتی

وی افزود: در همین پایگاه‌های فرهنگی و بهداشتی برای ایجاد شور حسینی صوت‌های مداحی و مذهبی را نیز متناسب با شرایط خواهیم داشت.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی خراسان‌جنوبی گفت: کسانی که متقاضی برپایی چنین ایستگاه‌هایی باشند می‌توانند با اخذ مجوز نیت خیر خود را اجرایی کنند که هم شور حسینی در شهر به وجود آید و هم سلامت مردم به خطر نیفتد.

عباسی مقدم با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در ماه محرم و در راستای تعظیم و تکریم شعائر دینی سیاه پوش کردن شهر‌ها است، اظهار کرد: ما به صورت نمادین در روز گذشته در شهر بیرجند این اقدام را با نصب پرچم مشکی مزین به شعار زیبای «یا حسین نسل به نسل در پناهت هستیم» انجام دادیم.

وی در زمینه دسته‌روی هیأت‌های مذهبی بیان‌کرد: دسته‌روی هیأت‌ها از یک روستا به روستای دیگر، از شهر به شهر دیگر ممنوع است و هیأت‌ها تنها در محدوده محله خود می‌توانند حرکت داشته باشند.

برنامه‌ریزی برای پیشگیری از تجمعات

رئیس شورای هیأت‌های مذهبی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در راستای حفظ سلامت مردم و جلوگیری از تجمعات برخی از مراسم‌های سنتی، چون بیل زنی در خوسف و اینکه همه هیأت‌های شهر در شب تاسوعا و عاشورا در یک مسجد خاص حضور داشته و عزاداری کنند را نخواهیم داشت.

عباسی مقدم گفت: در ظهر عاشورا در محل قتلگاه برنامه‌ای خواهیم داشت که صدا و سیمای خراسان جنوبی بتوانند با انعکاس آن زمینه استفاده سایر هم استانی‌ها از عزاداری سید الشهدا (ع) از طریق رسانه را فراهم کند، ولی به صورت سال‌های گذشته که همه هیأت‌ها پشت سر همه در ساعت مشخصی به سمت قتلگاه حرکت کنند نخواهد بود.

وی در مورد نذورات ماه محرم یادآور شد: تأکید ما به همه هیأت‌های مذهبی این بوده است که توزیع نذورات به صورت بسته بندی و یا به صورت بیرون بر باشد و یا برنامه‌ریزی به گونه‌ای صورت گیرد که به هیچ وجه تجمعی نباشد.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار