رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: آیین نامه استقلال کانون وکلا تا اصلاح نشود قابلیت اجرایی ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی – قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،جلیل مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تبریک به مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد: آنچه که خبرنگار را بزرگ و عزیز می‌سازد آزادگی، فداکاری و مردم دوستی او است که قلمش را ارزشمند میسازد.

وی ادامه داد: فرارسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان را گرامی میدارم و از خداوند می‌خواهم که ما در زمره رهروان آن بزرگ قرار دهد.

مالکی بیان کرد: وکلای دادگستری با تاسی از آموزه‌های سرور و سالار شهیدان خود را مقید به حمایت از مظلومان می‌دانند و کانون وکلا مستقل مفتخر به تربیت وکلای شجاع است.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به آزادگی وکلا گفت: زمانی این آزادی معنا پیدا می‌کند که در بستر کانون وکلای مستقل معنا پیدا کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در سنوات اخیر جریانی در ارکان کشور ایجاد شده که خواسته یا ناخواسته تهدیدی برای تضعیف کانون وکلا شده است.

مالکی درباه آیین نامه رئیس سابق قوه قضائیه گفت: آیین نامه باید در چهار چوب قانون تدوین شود و قانونگزاری فقط برای یک بار وظیفه تنظیم آیین نامه را به کانون وکلا داده است و رئیس وقت قوه قضائیه برخلاف صراحت ماده ۲۲ لایحه استقلال کرده است.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: در ماده ۲ آیین نامه برخلاف ماده ۱ لایحه استقلال کانون وکلا از موسسه‌ای مستقل تبدیل به موسسه حقوقی شده که ایح مغایر با نص قانون است.

وی تصریح کرد: در ماده ۱۵۹ ایین نامه به تصویب رسیده وظیفه محرومیت وکلا به مراجع قضایی سپرده شده درصورتی که محرومیت وکلا به دادگاه کانون‌ها سپرده شده است و این‌ها یعنی استقلال کانون وکلا نا دیده گرفته شده است.

مالکی با اشاره به ایین نامه صادر شده بیان کرد: اختیارات فرا قانونی به مراجع قضایی داده شده و امنیت شغلی از وکلا سلب شده است همچنین در سایر مواد وظایف فراقانونی به برخی از مراجع قضایی داده شده است.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: برخی از این موارد به رئیس جدید قوه قضائیه ابلاغ شده تا این آیین نامه اصلاح شود و قابلیت اجرا شود تا زمان اصلاح این آیین نامه در کانون‌های دادگستری قابلیت اجرا نخواهد داشت.

هیچ تهدیدی مانع انجام وظایف نهاد وکالت نمی‌شود

وی درباره طرح موسوم به اصلاح برخی از قوانین وکالت گفت: این یعنی نیازی به استقلال کانون وکلا نیست و در این طرح علاوه بر تفکیک استقلال کانون و وکلا، حتی اعتقادی به استقلال وکیل هم نادیده گرفته شده است.

مالکی ادامه داد: کانون وکلا نمی‌تواند اجازه دهد که هرکسی با هر معدلی وارد حرفه مقدس وکالت شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: کانون وکلا با وجود این تهدید‌ها بر اصول خود باقی مانده و برای دفاع از استقلال خود لحظه‌ای درنگ نمی کند و هیچ تهدیدی مانع انجام وظایف این نهاد نمی‌شود.

وی با اشاره به واکسیناسیون وکلا گفت: در شرایطی که یکی از خطر پذیر اقشار کشور وکلای دادگستری هستند که هر روزه در دادسراها، مراجع قضایی و زندان‌ها در معرض ابتلا به ویروس هستند جای تاسف است که درخواست‌های مکرر کانون وکلای دادگستری برای در اولویت قرار گرفتن وکلا هنوز مورد اجابت متولیان امر قرار نگرفته است.

مالکی ادامه داد: قریب به ۵ هزار نفر از وکلا مبتلا به کرونا شدند و بیش از ۲۰۰ نفر از وکلا در نتیجه ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند مسئولانی که از اولیت قرار دادن این قشر خوددداری کردند باید پاسخگوی فوت این وکلا باشند.

وی ادامه داد: مسئولیت کیفری برای این افراد وجود دارد و چنانچه در روز‌های آینده وکلا در اولویت واکسن قرار نگیرند کانون وکلا اقوام به تعقیب مسئولیت کیفری مسئولانی که منجر به مرگ وکلا شده اند می‌کند.

مراجعه روزانه بیش از هزار نفر به دفتر معاضدت کانون وکلای دادگستری مرکز

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین آمار تعداد وکلای معاضدتی بیان کرد: درحال حاضر تعداد وکلای درحال همکاری با اداره معاضدت فقط در کانون وکلای مرکز بیش از ۶۰۰ مشاور در دفتر مرکزی، مجتمع قضایی و دادسرا‌ها است.

وی ادامه داد: همچینن همکاران ما در کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و سازمان زندان‌ها مشغول ارائه خدمات هستند و بیش از هزار و ۵۰۰ نفر مراجعه کننده روزانه به دفتر معاضدت مرکز وجود دارد.

مالکی گفت: از سال ۹۸ تا کنون بیش از ۲ هزار و ۴۵۰ وکیل در پرونده‌های معاضدتی معرفی شدند که در مجموع اداره معاضدت مرکز افتخار همکاری با ۳ هزار و ۵۰ وکیل دارد و در بسیاری از مراکز قضائی و کمیته امداد و سازمان بهزیستی دفاتر معاضدت ایجاد شده است.

وی گفت: در حوزه خشونت علیه زنان، خشونت علیه کودکان و محیط زیست هم خدمات حقوقی ارائه می شود همچینن تفاهم نامه‌هایی به امضا رسیده تا خدمات معاضدت به زندانیان کشور‌های دیگر هم ارائه شود.

وی درباره حواشی مربوط به آزمون وکالت بیان کرد: متاسفانه اتهاماتی به کانون وکلای دادگستری زده شد که از ریشه بی اساس بود صفر تا صد آزمون توسط سازمان سنجش و با رعایت تمام دستورالعمل ها برگزار می شود و کانون‌ها هیچ مداخله‌ای در برگزاری آزمون ندارند و اینکه گفته می شود سوالات شب آزمون منتشر شده و با ارائه فایل صوتی تقلبی اعلام می شود که سوالات لو رفته یا ناشی از عناد و سو نیت افراد یا ناشی از نا آگاهی افراد است.

مالکی ادامه داد: سوالات در یک قرنطینه به شدت قوی در محل ساختمان سنجش طرح می‌شود و تحت نظارت بازرسی بدنی شدید و امنیت قوی سوالات طرح می شوند و گاهی اوقات سوالات تغییر پیدا می کند و افرادی که تهمت زدند تحت تعقیب قرار گرفتند و به سزای اعمال خود می‌رسند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به طرح کسب و کار تلقی شدن وکالت بیان کرد: این طرح در کمیسیون اقتصادی جهش تولید مطرح شد و از ابتدا تحت القائات کسب و کار تلقی شدن وکالت بود.

وی افزود: آقایان سرلوحه طرح را بر سیاست‌های اصل ۴۴ قرار داده بودند و پس از آن در غیاب وکلا تصمیم گرفته شد تا ظرفیت حذف شود ونصاب شناور به تصویب رسید ضرر و زیان ناشی از این موضوع را نمی‌توان جبران کرد و برهمین اساس با نمایندگان مجلس مشغول رایزنی هستیم تا آن‌ها را متوجه تبعات زیان بار این طرح کنیم.

مالکی گفت: به هیچ عنوان خدشه‌ای میان نهاد وکالت و دستگاه قضایی ایجاد نمی شود، زیرا ما خود را معین دستگاه قضا می‌دانیم و به هیچ عنوان دنبال تقابل با نهاد قضاوت نبستیم، اما موارد خلاف قانون و ناقض استقلال در لایحه تصویب شده وجود دارد که قابلیت عملکرد را از کانون‌های وکلای دادگستری گرفته است.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: با توجه به شناختی که از رئیس جدید قوه قضائیه داریم امیدوار هستیم تا وی اقدام به اصلاح این آیین نامه کند و تا لا حذف مواد خلاف قانون مابقی مواد قابلیت اجرا داشته باشد .

وکلایی که در وظایف وکالتی خود تحت تعقیب قرار گیرند مورد حمایت کانون وکلا هستند

وی با اشاره به حمایت از وکلا گفت: کانون وکلا از تمامی وکلا حمایت می‌کند و دفتری ایجاد شده تا از وکلایی که بازداشت شدند یا تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند حمایت به عمل آورد اگر همکاران ما در راستای انجام وظایف وکالتی خود تحت تعقیب قرار گیرند می‌خواهم تا مراتب را به کمیسیون حمایت کانون اعلام کنند تا هر کمک و اقدامی که لازم باشد از آن‌ها به عمل آوریم.

مالکی با اشاره به نصاب شناور گفت‌: نمی‌دانم با چه معیاری گفته شده فردی که می‌خواهد وکالت کند با معدل زیر ۱۰ می‌تواند وارد شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به لایحه استقلال گفت: ما معتقدیم که نهاد وکالت اگر قرار باشد که بمیرد بهتر است که ایستاده بمیرد یعنی استقلال خود را از دست ندهد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار