رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه گفت: دوره آموزشی گیوه‌بافی برای نخستین بار در این شهرستان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، حمید مشتاقیان، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه گفت: آموزشگاه صنایع دستی دسواره شهرستان ابرکوه باهدف احیاء هنر گیوه‌بافی، برای اولین بار این دوره آموزشی را برای هنرجویان علاقه‌مند برگزار کرده است.

این مسئول با اشاره به اینکه مردم ابرکوه از گذشته به دلیل گرمای تابستان و راحتی، از گیوه به‌عنوان پاپوش و کفش از استفاده می‌کرده‌اند، افزود: یکی از قدیمی‌ترین حرفه‌های رایج بین مردم ابرکوه گیوه دوزی یا گیوه بافی و تهیه رویه گیوه بوده که در حال حاضر تقریباً رو به فراموشی است و تنها در بعضی جا‌های شهرستان رواج دارد.

مشتاقیان بابیان اینکه صنایع دستی و هنر‌های سنتی بیانگر خصوصیات فرهنگی، تاریخی و اجتماعی هر منطقه است که با توسعه و گسترش آن‌ها می‌توان به بهبود وضعیت اقتصادی کمک کرد، ادامه داد: زنده نگه داشتن و رونق حرفه گیوه‌بافی می‌تواند برای جوانان ابرکوه منبع اشتغال و درآمد مناسبی فراهم کند.

فن و تکنیک گیوه دوزی ابرکوه سال ۱۳۹۱ به شماره ۱۰۴۹ در فهرست آثار ناملموس ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.