قنادباشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رابطه با کشور‌های منطقه در دولت سیزدهم وارد مرحله خاصی خواهد شد

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دولت دوازدهم، امید زیادی به کشور‌های غربی داشت و رابطه با همسایگان در این دولت کاهش پیدا کرده بود.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر رویکرد رئیس جمهور سیزدهم مبنی بر گسترش روابط با کشور‌های همسایه گفت: در سال‌های گذشته رابطه کشورمان با همسایگان کاهش پیدا کرده بود و از امتیازات خوب آن غافل بودیم، در دولت دوازدهم امید زیادی برای رابطه با کشور‌های غربی مثل انگلیس، آمریکا و فرانسه داشتیم.

وی با اشاره به اینکه دولت گذشته نسبت به برخی کشورها غافل بود، اظهار کرد: اطلاع نداشتن از توانمندی‌های کشور‌های همسایه برای برطرف کردن نیاز‌های کشور، از جمله عواملی بود که باعث غفلت رابطه با کشور‌های منطقه شده بود، این کشور‌ها در رفع مسائل مختلف کشورمان مثل کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی می‌توانند مکمل خوبی برای اقتصادمان باشند.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به علت عدم رابطه با کشور‌های همسایه در دولت گذشته، بیان کرد: کمبود نیروی کادری لازم، متخصص و دلسوز در دستگاه دیپلماسی کشور که نگاه اقتصادی به کشور‌های منطقه داشته باشند، باعث کوتاهی در رابطه با کشور‌های همسایه شد.

قنادباشی افزود: البته رابطه با کشور‌های منطقه در دولت سیزدهم وارد مرحله خاصی خواهد شد، چراکه به نظر می‌رسد تیم کارشناسی رئیسی، اطلاعاتی از منابع و قابلیت کشور‌های منطقه دارند، به خصوص در دوران تحریم بسیار از آن صحبت کردند و از سازمان‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های همسایگان، دعوت می‌کردند.


بیشتر بخوانید


کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه کشور‌های همسایه به رغم شرایط تحریمی و اعمال فشار‌های آمریکایی ناگزیر به رابطه با ما هستند، گفت: عراق نیاز به برق و کالای ایران، ترکیه نیاز به گاز ما و پاکستان و ترکمنستان هم نیازمند خطوط ترانزیتی ما هستند.

قنادباشی با اشاره به اینکه مردم پاکستان، آذربایجان، افغانستان و ترکیه با ما اشتراکات فرهنگی و مذهبی دارند، اظهار کرد: کشور‌های همسایه به رابطه با ایران خوش بین بوده و به کالا‌های کشورمان اعتماد داشته و راغب به گسترش روابط اقتصادی با ما هستند.

وی افزود: به دلیل کم بودن کرایه کالا‌های کشور‌های همسایه، رابطه با این کشور‌ها مقرون به صرفه بوده و حمل و نقل کالا هزینه سنگینی را بر کشور‌ها تحمیل نمی‌کند، همچنین ما در زمینه سازمان همکاری اقتصادی"اکو" ناگزیر به همکاری با کشور‌های افغانستان، آذربایجان، پاکستان، ترکیه و.. هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
اولویت اول منطقه را از کشتار و ناامنی و عقب ماندگی خارج کردن
آخرین اخبار